Vi har skrivit kontrakt (Hantverksformuläret 09) med en markentrepenör (enmansfirma) som vi fått på rekomendationer av vänner.

Arbetet är stort och innebär bl.a att göra en stor bilparkering, dränera, göra grusgångar, sätta kantsten, anlägga gräsytor, bygga upphöjd hörnplantering, bygga en låg mur, stensätta 60 m2, bygga trappor till hus, bygga 25m2 trädäck, samt då i övrigt stå för alla kostnader vad avser material + transporter mm.
Kostnaden hamnade på 210' ink moms.

Arbetet påbörjades för 3 veckor sedan och skall vara klart efter 6 veckor, sedan utgår vite om 2% på hela kontraktssumman per vecka.
Under första veckan så grävdes det mesta av jordlagret bort och bärlager vibrerades samt matjord lades ut.

I början på förra veckan så fick entrepenören ett "attraktivt" uppdrag (min högst personliga åsikt) och sade till mig att han inte kunde komma nästa dag då han måste åka ut och göra ett annat viktigt (och antagligen välbetalt) jobb.

Sedan såg vi honom inte förrän på fredagen, och då kröp det fram hade han lyft något mycket tungt och fått ett kraftigt ljumskbråck på sitt "extrajobb" och nu kommer han att sjukskriva sig en längre tid och kan inte avsluta det han påbörjat hos oss.

Vi har fått ett antal grus/singel/jordlass levererade, samt gräs svålen har körts bort.
Vi är ju jävligt sura på honom för att han bara drog härifrån mitt under arbetet med vår tomt.

Hur skall man reglera arbetet som entrepenören utfört?
Entrepenören indikerade att han vill ha ca 70', är det rimligt, det är ju massor med arbete/material kvar?

Kan vi ställa några motkrav, nu måste vi ju börja om och ta in nya offerter och att hitta en bra markentrepenör nu är väl helt hopplöst alla har ju fullt upp.
Det kan ju bli mycket dyrare för oss nu!

Istället för att kunna sitta på en mysig uteplats i sommar, så kommer vi att ha en stor leråker/sandhög utanför huset!
 
Redigerat:
Sicken drul...rätt eller fel, av mig hade han inte fått en endaste jävla krona innan rubbet var klart!!
 
Ja jag vet!
Jag blir så jälvla lack på honom, men det hjälper ju inte mig ett dugg!
Materialet kan jag väl betala för det har vi ju bevisligen fått, men arbetskostnaden kanske jag borde behålla?
 
Har ni ett avtal så är det väl det som gäller?? Ni hade ju med om vite vid försening, så om han inte vill göra klart så skulle jag inte betala nånting alls!
 
Enligt Hantverkarformuläret 09 står det:
Påföljder vid dröjsmål 25 §
Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §

Paragraferna hänvisar till Konsumenttjänstlagen (1985:716)
Återstår bara att läsa vad det står där.
 
Konsumentens rätt att få tjänsten utförd
28 § Konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten.
Näringsidkaren är inte skyldig att utföra tjänsten, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs. Om ett förhållande som nu nämnts upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren utför tjänsten.
Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Lag (2005:61).
------------------------------------------------------------------------------------
Sjukskrivning är väl i regel "ett hinder som han inte kan övervinna ".
En lösning hade väl varit att han hyrde in någon annan för att slutför arbetet, men då kan det ju bli fråga om "kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs."
Läs mer i
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM

Ni kan ju be honom speca materialkostnader och utfört arbete för att få en bild av hur mycket han skall ha.
Ett annat förslag är väl att ni tar in offert på att avsluta arbetet, och därefter lämnar som motbud att han får 210k minus den summan.
Eller kanske en jämkning av de två.
 
Att få dit en annan markkille för offert i dessa dagar är väl mer eller mindre omöjligt.
Det tog månader att få svar från de fyra som fick räkna på jobbet, och det var sent i höstas när det inte var fullt ös som nu.

Jag får väl be entrepenören presentera vilka utlägg han haft, och hur många timmar som han lagt ner.

Tyvärr så kan jag ju inte säga att jag är imponerad av vare sig arbetstakten eller logistiken.
Flera moment har han fått göra om flera ggr då vi ansett att han kört lite för mycket genvägar och slarvat.
 
Inget konstigt det här, antingen så fullföljer han avtalet, eller så hävs det. Om det hävs får ni ta in någon annan för att färdigställa, kostar det mindre än 210 ksek får ursprungliga entreprenören mellanskillnaden, kostar det mer än 210 blir han skyldig er mellanskillnaden.

Det bästa är såklart om entreprenören tar in en underentreprenör och färdigställer. Kan inte tänka mig att den ev förlust han gör på detta kan komma i närheten av vad som behövs för att det ska bli oskäligt för honom att färdigställa.
 
Förslag: Snacka med entrepenören, förklara att han ansvarar för entrepenaden och föreslå att han anlitar en underleverantör som avslutar jobbet, för det överenskomna priset.

Med lite tur så har han kontakter så att han kan fixa ett bra pris så att han inte går back på det, eller i alla fall inte går mycket back, och du sätter fortfarande totalansvaret på honom.
 
Vi hade precis entrepenören här i em.

Han vill inte säga upp avtalet eftersom han är livrädd att inte få ett öre för material och arbete. Han vill istället att vi skall säga upp avtalet!!!
Entrepenören vill inte heller ta in någon annan som skall utföra arbetet.

Han tyckte att vi själva skulle försöka hitta någon annan som kan slutföra arbetet.
Det är ju lite svårt eftersom vi trots allt har ett avtal....

Vi enades om att han skulle ta fram material/transport kostnaderna, samt antalet tim som han lagt ner.
Han öppnade dock för att fakturera oss halva kostnaden för det arbete som han utfört. Vilket då troligen skulle täcka våra ev merkostnader om vi får ta in en ny entrepenör som avslutar det påbörjade arbetet.

Fö så är han inte mer sjuk än att han kan köra sin grävare ..........
 
Vad han vill är inte så intressant i sammanhanget. Om han inte tänker färdigställa inom den tid kontraktet stipulerar så är det hans sak att bevisa att det både är omöjligt för honom att göra det och att det är oskäligt dyrt att lösa det genom underentreprenad.

Om han kan bevisa detta alternativt att ni hellre vill häva så är det det som gäller. Då har han rätt att återfå det material han har använt om det kan ske utan olägenhet eller kostnad för er. Det material som inte kan återlämnas ska ni betala för, men där är lagen tydlig med att ni ska betala vad materialet är värt för er, inte vad han anser att det ska kosta. För det arbete han har gjort har han rätt till betalning av hela kontraktssumman minus den faktiska kostnaden för er att färdigställa arbetet.

Vägrar han dessa alternativ så är det bara att luta sig tillbaka, vänta tills kontraktstiden löper ut och sedan börja inkassera vite eftersom villkoren i kontraktet då fortfarande gäller.
 
Slutsummering:

Det blev så att vi betalade entrepenören 50% av arbetet som han utfört + 100% av materialet som han tillhandahållit.
Vi lyckades med stor tur få tag i några rumäner som kunde avsluta det påbörjade markarbetet. De gjorde ett bra jobb och fick lägga in ca 160 timmar i form av stenläggning och murbyggnad.

Jag fick själv skjuta in kanske 100 timmar nu under hösten.
Vi minskade naturligtvis totalkostnaden med 30-50' på bekostnad av mitt extra arbete.
Om det var värt det kan ju alltid diskuteras men "själv är ju bästa dräng" så allt som jag gjorde blev som jag ville ha det!

Det tråkiga var ju att vi inte kunde använda uteplatsen under våren/sommaren så man kan väl nästan påstå att vi fick ett års försening.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.