Jaha, tänkte starta en byggtråd och visa lite vad jag håller på med. Tänkte att det kunde vara lite intressant då det är en lite annorlunda lösning som åtminstone jag aldrig har sett tidigare. Om det blir bra och snyggt eller inte återstår att se när det är färdigt dock. Jag är ingen utbildad snickare utan bara en glad hobbysnickare, så om allt är helt hundra gjort eller inte är inte helt säkert. Men förhoppningsvis så blir det tillräckligt bra ändå! :p

Har precis byggt "klart" altanen runt huset, och ville att denna skulle flyta ihop snyggt med entrén som är under tak. Först tänkte jag lägga trall även där enbart för att det är enkelt, men eftersom det är just en entré och man går in/ut där hade det slitit så mycket på trät och inte varit snyggt särskilt länge. Dessutom blir trall väldigt halt när det är blött och fryser på.

Kombinationen utav sten och trä är något jag tycker är snyggt i rätt kombination. Så jag bestämde mig för att göra en lösning där jag kombinerar dem båda.

Jag har byggt altanstommen in under entrén och gjort tre fack, där jag i trallen fäller ner marksten. Så det blir alltså en ram "fris" i rillad trall. Med marksten därimellan.

Hela altanen skall nästa säsong laseras med en Burma Teak lasyr från Jotun. För att behålla samma bruna lyster som den brunimpregnerade trallen hade som ny.
Så skall även då göras med ramen runt stenläggningen. Kommer troligtvis även att fälla ner några decklights i ramen mellan stolparna.

Såhär är tanken att entrén skall se ut ungefär:
3D-rendering av en altan i kombination med en stenlagd entré och inbyggda belysningselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pruzze
  • Laddar…
Uppbyggnad av trall och regelverk för entré med sten och takpapp i förberedelse för marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man en liten del utav regelverket till entrén på höger sida.

Konstruktion av entré med regelverk, takpapp inuti, och påbörjad utfyllnad med sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grund av entrén med takpapp och grus, regelverk och trall synlig, förberedd för ytterligare uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag satt en takpapp på insidan facken, där det skall fyllas upp med sten. Vet inte om det behövs men tänkte att det inte skadar med lite fuktskydd mot trät. Entrén är ju under tak, så någon större väta räknar jag inte med ändå.

Del av regelverk med takpapp i fack för stenfyllning vid entrés byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde även en ram i facken som jag senare kan använda när jag ska skrapa av stenmjölet för att markstenen skall hamna i rätt nivå med trallen.

Pågående bygge av trätrall med större stenar utlagda nära husets entré, täckt med takpapp för fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regelverk av trä för entré med pålagd takpapp och uppfylld med större stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprojekt visar träram med takpapp och stenar, vid sidan av en trädäckad entré under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att få undan massa sten som fanns på tomten. Lägger det som grund innan jag fyller upp och packar med 0/18.

Regelverk och uppbyggnad av entrégrund med spadar, hink och grus i olika lager under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag börjat fylla på med 0/18 imellan dom större stenarna. Kommer lägga en markduk innan jag lägger det övre lagret. Sedan skall det packas med padda!

Nattvy av en husentré i byggfas, med pågående arbete på stenunderlag och trätrall, upplyst av taklampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser entrén ut idag i mörker.
Tror det kan bli snyggt med marksten ihop med trallen, och lite decklights mellan takstolparna.
Eller vad tror ni?

Det är väl ungefär här jag är idag. Ska padda ytskiktet härnäst. Sedan på med stenmjöl och få till en bra yta på det.
Sen tror jag att jag bygger ramen först och bara näster den så kan man justera några millimeter här och där när jag till sist lägger i markstenen!
 
  • Gilla
rock_fc och 6 till
  • Laddar…
Ser bra ut!
 
Kommer nog bli bra det där (y)
 
Korvgubbe
Tror det kan bli riktigt snyggt!
 
Kul bygge (y)
 
Tycker att ditt resonemang låter klokt. Kommer nog bli riktigt bra!
 
Det kommer bli snyggt (y)
Dock en fundering, ramen du byggt för att kunna dra av stenmjölet kommer väl innebära att ytterraden av plattorna kommer vila på "avdragsamen"? Det är risk att det inte blir bra med tiden eftersom gruset kommer sätta sig hur bra du än packar. Så skippa den ramen eller regla upp och lägg lämplig utomhusskiva (utegips?) som du kan limma stenen på i rätt nivå.

Det är ändå lättast att dra av genom att sidoförflytta avdragsbrädan, så en lagom lång bräda som du jackat ur lite i varje ände för att få den i rätt nivå kan vara minst lika smidigt :)
 
Redigerat:
Den tanken har faktiskt slagit mig också. Att troligtvis kommer sanden att sätta sig i takt med att man går på den.... Det ska ju förhoppningsvis inte handla om alltför många mm dock, om man packar det ordentligt tror jag?

Dock så resonerar jag lite såhär, iom att jag har en träfris runt som jag faktiskt vill att stenen skall ligga i samma nivå som. Så är det kanske ändå bra att den innre "avskraps" ramen sitter där. Då ska ju stenen alltid ligga i samma nivå i ytterkant som frisen. Sjunker sedan sanden ihop 2-5mm tror jag inte man bryr sig. Men blir det mer med tiden, ja då får man väl lyfta upp stenen och packa ytterligare en gång. Så borde det hålla sig bra sedan. Eller?

Nu har jag ju faktiskt hunnit så långt att ramen redan är byggd och 0/18 ligger packat. Så det lockar mig inte jättemycket att ta upp allt igen! :confused:

Att regla under och sätta utegips har också funnits som tanke. Men då hade man nog velat ha typ cc 25 mellan reglarna och det hade blivit en jädrans massa reglar och jobb.

Att fylla med 0/18 och packa kändes helt enkelt som ett relativt enkelt jobb, och det är ju ändå så man brukar göra.

Så resonerade jag iaf! :)

Men vi får se hur bra det håller sig i rätt nivå! Det får tiden utvisa....
 
Redigerat:
Nej, jag misstänkte att jag var lite sent på bollen :).

Här så har stenläggningen nog sjunkit 2 cm som värst, men jämnt så det syns egentligen inte. Inte mer än runt källartrappan där jag la sten i fix ovanpå betongkanten som inte har sjunkit....

Dock är det omdränerat ett år tidigare och inte tok-packat eftersom det är risk att isodränskivorna tar stryk då.

Men hursom så är det ju som sagt inte värre än att lyfta plattorna och lägga mer sättsand, det är ju gjort på några timmar på den lilla ytan.
 
Oj, 2cm var mycket! Ja så mycket hoppas jag inte med att det sätter sig... Men man vet aldrig. Det är ju dock ordentligt packat undertill med sprängsten och flis sedan byggnationen. Så jag tror det är rätt lugnt....
 
Det där kommer ju bli toksnyggt!
 
Efter en liten paus pga tillökning i familjen har jag nu lyckats få loss några timmar för att fortsätta med entrén! Förhoppningsvis hinner jag göra klart denna eller nästa helg! :)

Här har jag fyllt på med 0/18, vattnat och packat med padda i flera omgångar Påbörjad anläggning av entré med marksten, visa ramverk i trä och stenmjöl på marken framför en husentré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedd grund med stenmjöl för stenläggning, omgiven av provisorisk träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yta med stenmjöl jämnat och pressat ned inom träram för förberedelse av stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stenmjöl ca 3cm lagd, vattnat och enbart pressat ner det med min egen tyngd över hela ytan. Sedan lagt ytterligare ett tunt lager och skrapat av!
En jämnt fyllt yta med stenmjöl inramad av provisoriska träramar vid en husentré i förberedelse för stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grunden till entré med packat grus och provisorisk trallram runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här har jag börjat lägga stenen. Har bara monterat dit en provisorisk trall ram som efter all stenläggning och fogsand är lagd skall plockas bort. För att sedan montera dit den riktiga trallen som skall vara där.
Pågående arbete med en entré, delvis lagd grå marksten framför en vit dörr och träräcke, bredvid trall i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående arbete med entrérenovering, halvlagd marksten framför vit dörr, trallram till höger och byggverktyg på sandig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tyvärr blev springorna på långsidan av stenarna i minsta laget. Kanske 2mm. Det är lite lurigt med dessa markstenar eftersom dom inte har någon "klack" som gör att man får rätt springa hela vägen. Samtidigt så ger det mig utrymme att kunna labba lite själv för att få det att passa bra mellan trall brädorna. Men jag hoppas det ska gå ändå utan att man med tiden får markstenen utnött i kanterna?
 
Redigerat:
Grattis till tillökningen!

Det där ser ut att bli bra.
 
Någon uppdatering? Tycker att det ser ut att bli grymt snyggt ��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.