Jaha, tänkte starta en byggtråd och visa lite vad jag håller på med. Tänkte att det kunde vara lite intressant då det är en lite annorlunda lösning som åtminstone jag aldrig har sett tidigare. Om det blir bra och snyggt eller inte återstår att se när det är färdigt dock. Jag är ingen utbildad snickare utan bara en glad hobbysnickare, så om allt är helt hundra gjort eller inte är inte helt säkert. Men förhoppningsvis så blir det tillräckligt bra ändå! :p

Har precis byggt "klart" altanen runt huset, och ville att denna skulle flyta ihop snyggt med entrén som är under tak. Först tänkte jag lägga trall även där enbart för att det är enkelt, men eftersom det är just en entré och man går in/ut där hade det slitit så mycket på trät och inte varit snyggt särskilt länge. Dessutom blir trall väldigt halt när det är blött och fryser på.

Kombinationen utav sten och trä är något jag tycker är snyggt i rätt kombination. Så jag bestämde mig för att göra en lösning där jag kombinerar dem båda.

Jag har byggt altanstommen in under entrén och gjort tre fack, där jag i trallen fäller ner marksten. Så det blir alltså en ram "fris" i rillad trall. Med marksten därimellan.

Hela altanen skall nästa säsong laseras med en Burma Teak lasyr från Jotun. För att behålla samma bruna lyster som den brunimpregnerade trallen hade som ny.
Så skall även då göras med ramen runt stenläggningen. Kommer troligtvis även att fälla ner några decklights i ramen mellan stolparna.

Såhär är tanken att entrén skall se ut ungefär:
3D-rendering av en altan i kombination med en stenlagd entré och inbyggda belysningselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pruzze
  • Laddar…
Uppbyggnad av trall och regelverk för entré med sten och takpapp i förberedelse för marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man en liten del utav regelverket till entrén på höger sida.