Hej är det någon som har en länk eller några bra
bilder eller liknande på en bra entre trappa??

Vi är ute och spanar på idèr och är väldigt glada över
tips !!
Huset är byggt i skärgårdsstil och har en pardörr
sittandes i en skärgårdsveranda!

Tack på förhand.... :-/
 
Hej, jag lyfter tråden för såsmåningom kommer vi också kunna gå in i vårt hus, en trapp vore så mycket snyggare är en pall... ;)
 
OK, här kommer ett förslag som jag har byggt. Det blev klart i helgen.

Vi har ett pålat hus och jag började med att fästa en sula mellan huset och de två stolpar jag hade satt framför huset (visste inte riktigt hur jag ville ha det när jag pålade huset).

Här är en bild på hur vi gjöt sulan till trappan.
09595730011174391451.jpeg
Skälet till att jag fäste sulan i huset och i två pålar är att jag inte villa att den skulle börja "dippa" i framtiden om marken sätter sig och huset står kvar där det står. Dessutom skall det en balkong på trappan så jag ville att trappan skulle vara "kopplad" till huset.

På sulan byggde vi sedan en trappa i lecablock. Vi hade tänkt oss att det skulle vara ett trappsteg upp till översta nivån, men det ändrade vi sedan genom att fylla i trappstegen (som jag hade slitit så med :'() med nya lecablock. Skälet till att vi fyllde i trappstegen var att gräsmattan byggde på mer än vad jag hade räknat med och i förhållande till övriga delar av tomten så var det bättre med en trappa med bara ett steg.

09577020011174376861.JPG

Nästa steg var bara att bestämma sig vad man skulle klä trappan med. Jag valde att köpa skifferplattor 300x600x40mm, men det går ju faktiskt att välja i stort sett vad som helst. Det är det jag tycker är bra med just lecablock. Man kan forma det relativt enkelt och sedan klä det med vad man vill.

Vi valde dessutom att lägga en yttre fris av hela snygga bitar och skapa ett mönster "innanför" frisen. För att förstärka mönstret så har jag lagt extra breda fogar på trappan. Mönstret var ett kapitel i sig. Snyggt resultat, men oj vilket jobb att få alla bitar att passa med varandra. Så här blev resultatet:

01620040011243467681.jpg
06875080011243467762.jpg

Några råd och tips:

Beställ inte skifferplattor utan att ha sett dem själv först. Av vår leverans av ca 120 st plattor var 10 så ojämna att de inte gick att använda. 5-6 st var spruckna när vi fick pallen. 20 st var dåligt skick och av de återstående ca 90 plattorna var 30 st mycket fina och de övriga 60 sådär. Eftersom jag ändå skulle skära till dem så fixade det sig till slut. Man måste dock räkna med ett spill på 25-30% när man skall skära plattorna eftersom de små bitar som blir över inte kan användas. Det beror i och för sig hur små bitar man kan acceptera, men jag ville inte har för "plottrig" trappa.

Fördelen med skiffer är att det är ett relativt mjukt material. Jag jobbade med en kraftig rondell med enkel diamantklinga från Bil-Tema (98 kr) för att jämna till tjockleken på plattorna. Bitarna skars till med hjälp av en enkel elektrisk kakelskärare (Bauhaus 450 kr), men det gick åt två diamantklingor (150 kr) för att såga alla bitarna. Jag förvånades över vad enkelt det var att såga stenarna, även om det tog en massa tid.

Vill man lägga ett mönster som jag så börjar man i ett hörn och skapar en oregelbunden bit. Sedan använder man en "smygvinkelhake" (jag tror det heter så) för att ta reda på vinklarna på nästa sten. Sedan mätte man och ristade i stenarna innan man sågade upp dem. Man lärde sig efter hand hur man skulle göra för att få det snyggt. Det var ganska enkelt eftersom jag hade så breda fogar.

Stenarna är fästade med vanligt kakelfix som lämpar sig både utom- och inomhus. Det krävdes dock en hel del fix för att kompensera de tunnaste plattorna med de tjockaste för att få en någorlunda jämn ovansida.

Jag ångrar idag att jag inte gjorde en kraftigare lutning på själva trappan. Eftersom skifferplattorna inte är helt jämna så stannar det kvar lite vatten på dem eftersom alla inte lutar tillräckligt mycket. Hade jag fått göra om trappan hade jag sett till att lutningen var kraftigare för att snabbt få av ev. vatten. Nu skall jag i och för sig ha en balkong ovanför, men alla kanske inte skall ha det.

Plattorna kommer att oljas in så småningom för att bli vattenavvisande så att det inte kommer in vatten i onödan i plattorna som spränger loss skifferbitar. Dessutom får då plattorna en mörkare ton.

Ekonomin för trappan var.

Lecablock ca 2-3.000 kr
Fix för dito ca 500 kr
Skifferplattor: 5-6.000 kr (beronde på hur effektivt man använder dem)
Fix för dit ca 1.000
Fogmassa ca 400 kr

Såldes blev det ca 10.000 kronor i material. Det dyraste var dock skifferplattorna så där kan man göra en del om man använder plattorna effektivare än vad jag gjorde.

Jag lade ju i och för sig en sula under, men det kanske inte alla heller behöver göra.

Totalt har nog trappan kostat mig ca 12.000 kronor + en massa jobb, men den är både unik och vacker att se på.

Tja, det var väl allt jag kommer på nu.
 
Shrek: Otroligt snygg trapp! Imponerad! Hade jag inte haft en alldeles nygjord o snygg trapp själv så hade det här varit något att drömma om!

 
Shrek skrev:
OK, här kommer ett förslag som jag har byggt. Det blev klart i helgen.
Vilken fullständigt fenomenal trappa :surprised: :surprised: :surprised:

Jag är mäkta imponerad av din skifferläggning, spec. partiet med oregelbunden läggning :D.

Vi har nyss lagt vår marksten klart och där blev det lite detaljer av skiffer i den grå rustikbeläggningen (en cirkel med smågatsten runtom) och det var ganska bökigt att såga, så jag tycker du har gjort det fantastiskt bra med alla dessa hörn och såååååå snygga, smala (och du säger att dina är breda ;), jösses i jämförelse med många jag sett så är de där i det närmaste perfekta utan de ofta förekommande stora 'hålen' där det fattas skiffer och som bara fylts i med betong eller stenmjöl), jämna fogar....... :-*

URSNYGGT och proffsigt (är du proffs?)...... :D

MVH//Christina.
 
Hej "Charisma" och "Byggimperiet".

Jag blir alldeles generad över de vänliga orden om min trappa. Min fru däremot fnittrade glatt när hon läste vad ni skrivit (nåja, man blir väl aldrig profet i sitt eget land...).

Nej, jag vill inte kalla mig proffs. Jag har i och för sig byggt merparten av vårt hus, men allt jag har gjort har jag fått lära mig för att klara av. Ni hittar t.ex. en annan tråd som jag har där jag beskrivit hur jag byggt stödmuren framför huset:

07122430011243466481.jpg

Information om den finns på nedanstående länk.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1122881724

Ett annat projekt jag jobbat med är min fläktkåpa över köksön. Fläktkåpan ser ut så här:

05998450011174508272.jpeg

och finns beskriven på den här tråden:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1120456391;start=

Med både muren, trappan och kåpan har jag först kollat broschyrer, på internet och i tidningar för att få idéer. Sedan har jag skissat (hade femma i teckning alla år :)) en tredimensionell bild. Därefter har jag tagit reda på vilka alternativ jag har haft vad gäller material. Detta har jag gjort genom att fråga i fackhandeln och titta på produktblad som oftast finns på internet. Sedan har jag gjort en "traditionell" ritning för att ta reda på förutsättningarna vad gäller materialåtgång och kostnaden. Först därefter har jag köpt hem materialet. När materialet är hemma är det bara att ta Gud i hågen och göra det bästa av situationen. Det har mer än en gång betytt merkostnader pga något som jag har glömt eller inte haft kunskap om, men det har lönat sig i slutändan i alla fall eftersom jag gjort allt arbete själv.

Mitt råd är att har man intresset (och en förstående fru eller man) så ska man inte vara rädd för att prova sig fram. Allt det jag idag kan om att putsa och mura har jag lärt mig genom sunt förnuft och genom att jag har provat mig fram. Peppar, peppar, hittills har det gått riktigt bra.

Mitt bästa "vapen" har varit internet där jag har hittat massor av idéer och tips. Både på fackhandelns sidor och sidor som Byggahus.se.

Jag hoppas jag på detta sätt visar alla där ute i cyberspace att man inte behöver vara raketingejör för att ge sig på puts, sten, betong, mm som annars verkar "svårt". Materialet är oftast så billigt så man har råd att prova sig fram lite grand.

Vad gäller frågan om bild på hela muren så måste jag ju erkänna att bilden är lite "fejkad". Jag har ännu inte satt fast toppstenarna, men skall göra det i helgen och lägga fog emellan dem. När jag gjort detta lovar jag att sätta in en bild på "hela muren".
 
Shrek, vad har du fogat med på trappan??

MVH//Christina.
 
Jag får kolla hemma, men jag tror att det är helt vanlig kakelfog som det på säcken stod att den är frostbeständig och fungerar både utomhus som inomhus.

Generellt verkar det som att de vanligaste fix och fog-materialen fungerar både utom- och inomhus om inget annat anges.

Som sagt, jag kollar på säckarna hemma och återkommer.
 
Svärfar har gjort en liknande trappa och uppgång till sitt hus. Ett problem han fått är att tjälen spränger bort skiffret så att plattorna blir lösa.

Han har haft dit flera företag som försökt få ordning på det men tyvärr inte lyckats.

Har Du märkt av något liknande?
 
Eftersom trappan blev klar i helgen så har jag inte hunnit märka av problemet ännu ;)

Jag har funderat på problemet och kommit fram till att om jag har en någorlunda fungerande avrinning från trappan (hade dock önskat lite bättre än vad jag fick till) så löser det en del av problemet. Sedan kommer det en balkong ovanför trappan vilket gör att jag hoppas att det minskar mängde vatten som kommer på trappan. Sedan har jag tänkt att olja in plattor och fog ordentligt för att få en fuktavvisande yta. Om jag sedan försöker hålla snö mm borta från trappan så kanske jag klarar mig. Det gäller nog att aldrig låta vattnet få möjlighet och krypa under plattorna.

Jag inser problemet, men gör inte så mycket åt det just nu. Uppstår detta problem hos oss så får jag väl tänka om i framtiden.
 
Testa ett medel jag kört som heter Fasadskydd. (Kommer inte ihåg tillverkarnamnet men köpte det från ett företag i Partille.)

Det är ädeloljor uppblandat med silicon och helt brutalt på att avvisa vatten och vätskor. Inte halt heller.
 

Jag blir alldeles generad över de vänliga orden om min trappa. Min fru däremot fnittrade glatt när hon läste vad ni skrivit (nåja, man blir väl aldrig profet i sitt eget land...).

Jag förstår att din fru är missnöjd om det skiljer några mikromillimeter på fogarna. :(

Jag menar så som du skämmer bort henne med att göra allting supersnyggt. Kraven ställs alltid efter förväntningarna. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.