På vinden har jag ett ett schakt med vad jag tror är eternitplattor, som kommer från gästtoa (bottenplan), sovrum 1 och sovrum 2 (övervåning). Från gästtoan går ett spirorör, som måste blivit skarvat med gamla kanalen. Jag tänkte att det skulle vara bra att byta utbde gamla kanalerna, istället för att skarva igen på vinden. Jag vet inte om det är smart eller dumt...

Bild tagen från toan. En kana upp från toan.
Närbild av ett ventilationsrör sett ovanifrån, möjligtvis eternit, med oskarp kant i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två kanaler. Fattar inte, är en blind?
Eternitkanaler på vinden skarvade med spirorör synliga från en toalett, mögel och smuts på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på gamla eternitplattor i ett ventilationschakt på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden
Ventilationskanaler på vind med möjliga eternitplattor och skarvade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eternit?
Ventilationskanaler på en vind med potentiella eternitplattor och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar väl egentligen hur jag ska göra för att plocka bort allt.
 
Redigerat:
Byt om det är enkelt. Kom ihåg att använda en bra mask då det finns asbest i rören som frigörs när du slår sönder dom. Kan ni ha ventiler i sovrum som är kopplade till det ena röret? I mitt hus från -69 satt det frånluftskanaler i eternit från sovrum, och en del har ju hänt sedan dess kan man säga...
 
Jag har också rivit ur såna där kanaler. De var bara ihoptryckta i muffen och gick att lyfta isär utan problem. Den enda gång jag var tvungen att krossa var där kanalerna var fastgjutna i ett betongbjälklag. Då blötte jag ordentligt först för att minska dammet, täckte över med tyg och slog sönder med en kil. Det hade dammat mycket mer om jag sågat. P3-mask på och ordentlig vädring och våttorkning sen såklart.

Jag hade också några sådana där kanaler som gick konstiga vägar. Ingen som var blind men en kanal gick till en väggventil i ett skåp.
 
Ingenting är enkelt, jag snubblar alltid på ett gäng problem. Jag ska köpa en p3 mask, och har därefter kläder som jag kan slänga. Det borde ju vara separata kanaler från toan och sovrummen, men jag kan inte de hur det är kopplat. Att riva är nog inga problem, men att återställa om jag får förstöra tex golv och tak så blir det lite jobbigare.

Skönt att det gick lätt för dig pelpet, men det finns alltid många konstigheter i gamla hus. Bra tips med kil! Vad innebär blöta ordentligt för dig? Vill inte ha en pool på övervånigen.
 
Jag sprayade med blomspruta rejält och lät det dra in och sprutade sen över snittytorna. Sedan en blöt trasa runt kilen när jag slog av kanalen.
 
Tack! Dags att införskaffa mask och räkna ut hur mycket spiro jag behöver. Av någon anledning blir småjobben alltid till större projekt.
 
Kör hårt men använd skydd och lycka till ;) Har du planerat något nytt vent-system då du ändå är igång kanske?
 
Jag tycker att det här är ett sånt typiskt jobb man gör i samband med övriga renoveringar. Men det är kanske det du håller på med?
 
Jag tänkte eventuellt koppla in en datorfläkt i skorstenen, främst för att sovrummet kan bli lite bättre på morgonen. De andra rummen är jag nöjd med. Frånluftsfläkt känns dyrt och ska testa om datorfläkten funkar.

Pelpet: syftet är att inreda och isolera vinden. Då måste ventschaktet i vinden bort och hoppas om. Istället för att bara skarva mot eterniten så tänkte jag passa på att byte dem. Toan nere är redan renoverat av gamla ägaren och ersatt med spiro där, upp till eterniten. Jag kan inte se en annan renovering som skulle vara ett bättre tillfälle att byta.
 
Det låter som du bör läsa på mer om ventilationens värld :) I sovrum ska du ha tilluft, tex ventil i fönster eller vägg, ALDRIG FRÅNLUFT! En datorfläkt lär inte göra jobbet till någon typ av frånluft utan satsa på en riktig fläkt som är byggd för ändamålet, kostar inte många lusentappar. Du behöver fläktar till samtliga badrum/wc/tvättstuga, antingen separata eller en centralfläkt på tak med kostant flöde.
 
Har tilluft i sovrummen och vardagsrum. Sen är det ventiler till eternitkanalerna resp. Kanal i murstocken beroende på rum. Antar att dessa ska funka som någon form av frånluft och vädras ut genom skorstenen. Badrum och kök har en varsin separat kanal i murstocken. En skorstensfläkt fungerar ju som en frånluft, och då lär det ju finnnas kanaler till rummen. En riktig fläkt kostar runt 9k som jag sett, tycker att det är dumt när jag i princip är nöjd nu som det är. Men ja, kanske borde läsa på om mekanisk frånluft.
 
Ska jag sätta igen hålen från sovrummen och vardagsrum till ventkanalerna/murstocken, och utöka med tex dörrspringa? Kan inte läsa till mig hur jag ska göra.
 
Japp, det skulle jag gjort direkt. Du vill ha in frisk luft in och använd luft ut via badrum/tvättstuga/wc.
 
Tack! Slipper då lite problem och sparar någon tusenlapp. Synd att jag har så svårt att hitta en vettig person som jag kan betala en timme för konsultation.

Nu undrar jag lmr toaletten ens behöver någon typ av frånluft. Gästtoan använda enbart spmr katt-toa nu. Ingen dusch. Går ju ett spiro där kopplat till eternit i garderob och därefter på vinden till skortstenen. Om jag även kan plombera den så blir vinden lite finare och jag sparar några tusenlappar. Har ju köksfläkten några meter bort. Ett rör från toan med eller utan fläkt gör väl ingen nytta ändå känns det som och förstår inte varför de skulle besvära sig från första början.
 
Har du någon annan frånluft förutom köksfläkt på det våningsplanet toan ligger på ? Annars in med fläkt där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.