Hej,
Jag och min fru har varit och kollat på ett hus i Skåne som är byggt 2006. Efter att ha knackat på fasaden på putsen så lät det ganska ihåligt. Undertill längst sockeln verkar inte finnas något luftspalt, man känner det tydligt? Vi har fått en ritning. Vad säger ni? Just nu är där ingen sprickbildning etc.
 
  • Ritning av husets konstruktion som visar detaljer som isolering, gipsskivor, och syllisolering. Vinden, takfoten och sockeln är utmärkta med mätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Det är cellplast under putsen, självklart låter det ihåligt. Vad ska du med luftspalt till?
 
R
Jo det är ett trähus då stommen är av trä😇
Enstegstätade är inte att rekomendera då om fukten tar sig in så har den liten möjlighet att torka vilket leder till påväxt och i värsta fall rutten stomme bakom..
 
  • Gilla
robbieswe
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det är cellplast under putsen, självklart låter det ihåligt. Vad ska du med luftspalt till?
Sök på enstegstätad fasad så lär du se vad som kommer upp för risker. Finns ju väldigt stor risk för att fukt tränger sig in när det inte finns luftspalt.
 
MrJay
R robbieswe skrev:
Sök på enstegstätad fasad så lär du se vad som kommer upp för risker. Finns ju väldigt stor risk för att fukt tränger sig in när det inte finns luftspalt.
OK, får kolla på det. Jag har enbart erfarenhet av thermomur-hus (betongstomme) med putsfasad så fet isolering och ingen luftspalt är standard i min värld
 
  • Gilla
robbieswe
  • Laddar…
Dom enstegstätade fasader jag har byt till pannel. Så har nästan i alla fall fukten kommit in där fönsterblänkets sid gavlar möter putsen. När solen står på bläcket så vidgar de sig i längd lite, och när de blir kallt så kryper bläcket.Och de bildar en liten springa som de rinner i vatten i
Ofta så är de för dålig gjort med svällisterna som är ditt monterade när de byggdes
 
  • Gilla
robbieswe
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Dom enstegstätade fasader jag har byt till pannel. Så har nästan i alla fall fukten kommit in där fönsterblänkets sid gavlar möter putsen. När solen står på bläcket så vidgar de sig i längd lite, och när de blir kallt så kryper bläcket.Och de bildar en liten springa som de rinner i vatten i
Ofta så är de för dålig gjort med svällisterna som är ditt monterade när de byggdes
Tack för svar 🙏🏼
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.