Hej!

Någon som vet hur man skall gå tillväga för att hitta en ensligt belägen tomt fast ändå hyffsat nära Göteborg i dessa områden för att bygga hus på? Jag letar efter en tomt som ligger hyffsat nära någon sjö. Jag har varit ute och åkt i området, men det slutar alltid med att de blir enskilda vägar så man kan inte riktigt kika runt själv som man skulle vilja.

Någon som vet någon bra sida förutom hemnet och blocket där man kan se tomter som är till salu?

Annars kanske man får köra runt på vägarna ändå, sååå förbaskade kanske inte folk blir när man är intresserad av att köpa mark av dem. ::)

Ingen här som känner någon bonde som kan tänka sig att stycka av ett rejält stycke mark....? ;)
 
Hejsan.

Sitter i samma sitts som du, så får du något napp så får du gärna tipsa mig. Jag funderar just nu på annons i G- P :cool:
 
Varför inte ta en karta ifrån Lantmäteriet?

Ensligt belägna tomter umm------emot Benareby delen kanske. Det börjar bli ordentligt bebyggt! Och inte allt är stadsplanerat ännu heller .

Hälsningar från en som bor i området.
 
Jo, jag har tänkt att jag skall ta ut en karta från lantmäteriet när jag har hittat något ställe som känns helt rätt. Jag väntar nu lite på att det skall bli vår så det blir enklare att åka omkring därute på grusvägarna och kika lite närmare.

Benareby ligger lite för långt bort från Göteborg för min del, det finns några tomter till salu nu på hemnet som ligger vid ötjärn, men de kostar 1 miljon plus avgifter för frärrvärme, avlopp och en väg på c:a 325'. Det är inte direkt lite innan man ens fått upp en endaste planka av huset...

Tack för tipset dock.

Vad menar du förresten med att allt inte är stadsplanerat ännu?
 
Det beror på i vilket område Du söker men i de äldre områdena är det faktiskt inte stadsplanerat om man nu pratar ställensom inte är inne i själva orten.
Kan ju vara bra å känna till - att man en gång när det väl händer så 'åker' man på en saftig summa till å betala.

En mille för en tomt plus etceteras och innan man ens FÅR bygga - ja suck för det säger jag bara... och ensligt belägen = hemskt dålig snöröjning plus strömavbrott.
 
Gummigum.

Jag var faktiskt ute och kikade ltie kring Benareby idag. Det finns en del riktigt fina ställen där ute. Du vet ingen där som kan tänka sig att kränga av lite mark? I så fall kan du maila mig på nissedimljus@hotmail.com

Vi är några stycken så om det är större områden så är vi helt klart intressrade av det också.

Mvh,
 
Hej!
Vi har också funderingar på att bygga i dessa områden och letar efter en schysst tomt, så om det är någon vänlig själ som har mark att sälja alt. vet vem man kan prata med så är vi också väldigt intresserade!  :)

(e-post finns nedan)  ;)
 
Då kan jag tala om att tomterna i Ötjärns priser var "lockpriser" dvs de satte dem rejält lågt för att locka många på visning och till budgivningen. Tomt 4 gick för 1 770 000, tomt 3 för 2 080 000 och tomt 1 för 1 680 000, budgivningen på sista tomten är i gång nu och den började på 1,2.

Jag blir vansinnig när de gör så, visst Ok några hundra tusen upp får man kanske räkna med men när de redan innan vet om att de bör gå för mellan 1,5 - 1,8 ( vilket mäklaren talade om på visningen ) så blir man förbannad. Snacka om att många förlorat tid på att åka på visning och kanske hoppet om en tomt.

 
Japp, det var riktigt irriterenade. Nu ligger det ute en tomt i Benareby på hemnet, den kanske vore något? Jag pratade med härryda kommun och de skall stycka av uppemot 40 tomter runt ötjärn. Rent generellt så verkar de annars vara väldigt restriktiva med att ge bygglov i Benareby på grund av att vägen är så årt belastad. Skulle man köra med septic-tank för vatten och avlopp verkar det stört omöjligt...

Tycker det rimmar väldigt konstigt med den tomten som ligger ute på Hemnet just nu...

//Johan
 
Den tomten har funnits sedan länge, men har inte bebyggts då det varit "byggstopp" (den är alltså inte avstyckad nyligen) på grund av att det bara funnits fritidshus i närheten. Nu har de flesta byggts om till permanentboende och då är det fritt fram att bebygga tomten. Dilemmat är att Sävsjö Trähus har ganska höga priser, när vi resonerade med dem så landade vi på 3,1 miljoner för ett 160 m2 sutteränghus, utan några som helst tillval gjorda och inte heller medräknat någon bilplats. Om tomten hade sålts med valfri husleverantör hade den varit ett fynd... Värt att notera är också grannarnas invändningar då bygglovet söktes.
 
Tack Hangvar för svaret.

Det enkalste verkar vara att köpa en tomt med ett ruckel på för att komma vidare.
 
Hej,
ser att ni diskuterar Mölnlycke/berarebyn. Lustigt, har också tittat på den i benarebyn/sävsjö trähus. Men, det blev en annan tomt i Lindome. Vi bygger just nu ;D

Hörde igår att stamfastigheten till vår tomt skall sälja allt, som hästgård, den kommer nog ut på Hemnet om senast ett par veckor (tror jag). Tror att det planeras att stycka av ytterligare ett par tomter en bit från vår. Läge att kolla med den gamle ägaren innan han säljer av allt? Området/fastighetsbeteckning är Hällesås (Spårhagavägen).

Lycka till
 
Hej,
Vi har nyligen köpt en tomt utanför Anneberg mot Hällesåker men pga personliga anledningar funderar vi på att sälja den vidare. Tomten är inom detaljplan, plan ängsmark på 1180 kvm. Om intresse finns för tomten kan ni mejla mig på jsjohansson@yahoo.com

Lycka till med tomtletandet.
 
Som information till er som söker tomter vid Ötjärn / Benareby så har kommunstyrelsen upphävt 6 byggrätter i det området som gränsar till Nya Nysätersområdet & Långetjärnshöjd. Kommunen vill inte att det byggs i detta område.
ETT STORT TACK TILL KOMMUNSTYRELSEN SOM UTAN KOMPENSATION HAR TAGIT CA 9-12 miljoner kronor från 4 fastighetsägare...... Inget av de sittande partierna från rött till blått i kommunstyrelsen invände mot detta förslag. Mitt förslag bosätt er INTE i denna kommunen för då kanske ni blir fråntagna byggrätter medmera ......
 
Hur har det gått Johan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.