Hej

Hittat en tomt som jag verkligen gillar, och givetvis finns inget kommunalt VA där. Kommer verkligen bli fint om jag smäller upp huset där, men är rätt så orolig och osäker inför enskilt vatten och avlopp. Så hur pass mycket dyrare, besvärligare och sämre/bättre är det egentligen? Behöver input för att verkligen våga ta språnget. Är ju inte direkt gratis att bygga nytt.

Letade efter tråd om just detta, men tröttnade på sidan 68 av 185. :-[
 
kolla runt bland grannar (om de finns några ) vad dom har borrad /grävd........vatten kvalitet ..... reningsverk
 
Bäst att kolla med grannar. Även miljö och hälsa på kommunen brukar ha info om grundvatten tillgång/kvalite i olika områden i kommunen. Fråga även efter årstidsvariationer. Men om du får bra eget vatten så är smaken garanterat bättre än det kommunala. Givetvis mer bök och osäkerhet, men jag som kör med eget vatten skulle inte vilja byta. Kanske köpa tomten med en reservation om hävning av köpet om du ej får upp bra vatten?

Angående avloppet så vill du absolut ha en infiltration, om kommunen bara tillåter septiktank så skulle jag inte vilja ha den tomten.

Tompa
 
Har man som sagt var bra och gott om vatten så är det toppen att ha egen brunn. Man lurar staten på en massa sköna slantar ;D
Nackdelen är ju att man står där om något händer, vattnet sinar eller så. Är man lite händig så kan man ju fixa det mesta andra utan några större problem.(fick byta pump för 2 veckor sedan.)

Men kolla med grannar osv de brukar kunna ge en hint om hur det ligger till i erat område.
 
Angående kostnader för att anlägga eget VA så går det jämnt upp för vår del jämfört med anslutningsavgiften som kommunen skulle tagit ifall det funnits kommunala anslutningsmöjligheter, skillnaden blir ju dock att vattnet nu är gratis framöver (bortsett underhåll då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.