Hej, har nyligen köpt ett fritidshus men saknar avlopp. Jag har kollat runt och blir inte riktigt klok på alla olika typer samt att alla lovar att de är bäst.
Är det någon som har erfarenhet av BIOROCK - "markbädd på burk" ?
Är minireningsverk ett bra alternativ.

Tacksam för seriöst svar
 
Hej Sockerskålen, välkommen till ByggaHusforumet!

Här kan du få ett och annat seriöst svar, och så svar som detta:

Jag har ingen direkt erfarenhet av Biorock, men jag har fått en offert på 66000:-.
Sedan tillkommer grävarbete och kanske material som sand för återfyllnad.

Vad jag har förstått landar en traditionell infiltrationsanläggning med trekammarbrunn och fördelningsbrunn på ca 45000 inkl. grävarbete.

Så Biorocken förefaller vara ett dyrt alternativ.
Minireningsverk är naturligtvis bra, men kostar nog ännu mer.

Följ principen "Inte dyrare än nödvändigt".
Det hänger nog mycket på vad kommunen tillåter dig att göra där stugan ligger.

//KoW
 
Precis som Knock on wood säger; Det är kommunen som avgör så kolla med dem först så kanske du kan vaska lite bland all information och bara läsa på om det som är tillåtet.

Har själv haft och utrustat två fritidshus med infiltration, både trekmmarbrunn o två kammarbrunn.
Tvåkammaren gjordes för 4 år sedan och kostade då drygt 20.000 helt och hållet av en firma i sörmland. När vi kom ner till helgen var det fixat och klart:)
Den andra gjorde vi jobbet själva med en hyrd grävmaskin. Billigt om man har tid och ork.

Lycka till!!:)
 
Tack för svaren, jag har kontakt med kommunen.
 
Berätta gärna vad din kommun säger om Biorock för jag är intresserad av att lägga ner ett sådant själv.

/Tobias
 
Dom har varit och tittat 2 gånger och tycker så långt att det inte finns tillräckligt stort dike, så dom föreslår någon form av infitration men vi får se. Återkommer i ärendet.

Kent
 
För att vara en plastlåda med lite tvättsvampar i tycker jag det verkar vara ett helt hutlöst pris... En blå plasttunna med lite badsvamp köpt på Ica borde göra jobbet lika bra. :D
 
Redigerat:
Onsdal skrev:
En blå plasttunna med lite badsvamp köpt på Ica borde göra jobbet lika bra. :D
Jag tror att reningsförmågan är ungefär likadan för båda lösningarna. :) Kollar man deras testresultat som dom har på sin hemsida uppfyller dom inte ens den lägsta kravnivån för fosforrening i Sverige. Möjligen om man kompletterar med fosforfälla, men en sån är inte gratis och det materialet ska bytas vartannat år eller så - det blir inte gratis. Påståendet på deras hemsida om att den enda driftskostnaden är slamtömningen är alltså en sanning med modifikation.
 
Hej, håller med föregående inlägg att det är viktigt att kolla med vad som är tillåtet i din kommun så kan du slippa att läsa på om sådant som ändå inte kommer att få bygga. Jag själv fick en hel del tips av den som sedan utförde hela jobbet. Frågade honom vilka anläggningar han tyckte fungerade / fungerade sämre (eftersom han finns på orten är han den som folk ringer om de får problem). Han hade ju också kunskap om markförhållanden just här omkring. Efter att jag pratat med honom läste jag här på forumet och kollade priser osv på de anläggningar han hade rekommenderat. MVH
 
Dike får man ju inte ha längre?! Vattnet måste ju renas innan det släpps ut i marken. Ja, genom infiltration t.ex.
 
Är det ett "fullständigt avlopp" eller endast BDT-vatten vi pratar om? Kör du med urinseparerande torrtoalett och bara får BDT-vatten att ta hand om blir kostnaderna för en effektiv rening inte i närheten av vad det kostar med ett traditionellt minireningsverk.
 
Har nu kikat på Biorock.se och det drar i nackhåren när jag klickar runt på deras sidor. Inte så att proukten verkar helkass men företaget skickar dåliga vibbar med alla versaler, utropstecken och sitt aggressiva språk...
 
Hej igen, jag lovade att återkomma när det var klart med kommunen.

Har nu lyckat få mitt tillstånd från kommunen, för In-Drän markbädd eller Biorock. Ja det är ett "Fullständigt Avlopp" BDT+KL, arbetet kommer att påbörjas i början av Juli.
Bestämde mig för Fann In-Drän vilket jag köpt, kostnad inkl. moms 28890:- som jag tycker är ok.

Sockerskålen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.