Hej

Jag fick i dagarna ett brev från kommunen där jag har ett sommarhus, där stod det b la:

"Vid Inventering framkom det att er avloppsanläggning bestod av en slamavskiljare med tre kammare. T-rör för att förhindra slamflykt saknades och efterföljande reningssteg bedöms saknas. miljökontorets bedömning är att ert avlopp inte uppfyller miljöbankens krav på enskilda avlopp".

Anläggningen är trekammarbrunn, men det finns en filtreringsbädd har jag fått förklarat av släkt boende på orten men de kan inte förklara hur det är gjort. (Detta är ju ingenting jag tekniskt kan bevisa utan att fysiskt gräva upp bädden-och därmed förstöra densamma).

Jag tömmer dessutom på slam en gång om året, vi använder endast miljöprodukter på disk, tvätt och dusch.

Brunnsvattnet innehåller ingenting hälsovådligt enligt analyser (1 gång/år då vi endast är där under ca 1 mån/år effektivt och jag vill kontrollera flödvattnet).

Efter lite kontroll med släkt i området så har jag funnit att denna inventering inte har genererat några utskick till de bofasta, fördelningen bofasta-sommargäster är ca 50-50. Bara sommargäster har meddelats. även fast jag vet och kontrollerat med dem att även de har enskilt avlopp.

Blir det inte åtgärdat så kommer förbud mot utsläpp att fattas. jag har ett år på mig att åtgärda detta.

Det jag söker råd efter är följande.

Vad exakt i miljöbalken bryter jag emot - jag har tittat i den och den är endast högtravande och intetsägande

"7 § Avloppsvatten skall avledas och renas eller tas om hand på något annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer. För detta ändamål skall lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras." Jag anser att jag inte bryter mot detta med nuvarande anläggning.

Kan jag med mätningar (och i så fall hur?) ta reda på vad det nu är för ämnen som "spiller" ut och därigenom ta ett beslut om att det behövs en ny anläggning - eller är jag helt utlämnad till tjänstemännens tyckande. Ledordet för mig torde vara funktionen. ev Mätning kan försvåras av att hela fastigheten är omgiven av åkermark - där gödning används.

Alla andra råd ni kan komma på eller egna erfarenheter om hur det har gått för er i liknande situationer.

Hela brevet upplever jag som negativt och säger mig på det stora hela "underkänt-avgift för tillstånd-vår timkostnad är", jag har kontrollerat vad en ny anläggning skulle gå lös på 60-100 tusen. Pengar som helt enkelt inte finns för en gammal familjegård. Sedan är jag lite irriterad över att inte de bofasta fått en inventering...
 
Reglerna är per kommun och inte nationella, så det vill till att kontrollera vad som gäller i din kommun.

Om du har en markbädd så måste det finnas ett inlopp till och ett utlopp från denna. Men utan godtagbar slamavskiljning så fungerar inte markbädden då den fylls upp rätt snabbt.

En del kommuner accepterar enskilda reningsverk, andra kräver anslutning till kommunalt VA-när om sådant finns i närheten. Det finns exempel i vissa kommuner på att fastighetsägare fått betala mycket mer för avloppet än vad fastigheten är värd...
 
Eftersom det står "bedöms saknas" så är troligen det hela en skrivbordsprodukt och inte baserat på en faktisk inspektion.

Börja med att ifrågasätta kommunens påstående, så kommer dom säkert ut och tittar på plats.

Det som sedan händer är antagligen att anläggningen blir underkänd (det blev min: tät infiltration och läckande brunn vilket är typiskt för äldre anläggningar), men som inspektören sade: Det är din miljö det handlar om.

Det är inte mycket att bråka om. Se till att få anläggningen kollad, är den OK så är det bra, är den dålig så fixa den annars spelar miljövänliga tvättmedel och andra finesser ingen som helst roll.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej! men finns det ingen ritning på infiltriationsanläggningen ?
finns en skock tillverkare , Fann osv...

//Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.