Hej

Så har jag fått andra problem för det har börjat komma avloppslukt i båda mina badrum.
Jag är inte säker, men det verkar som om det i nedre badrummet kommer från anslutningen mellan handfat och golv. Tyckte även att det var lite fukt där, är det normalt?
Problemet är att lukten plötsligt kan försvinna lika fort som den kom så det är svårt att säga exakt med näsan som verktyg.

I övre badrummet känns det som att det kommer från toastolen. Men samma sak där, svårt att säga.

Förslag på felsökningsåtgärder mottages tacksamt.
Ni som haft liknande problem med enskilt avlopp får också jättegärna berätta hur ni löste det.

Första åtgärd kanske är att köpa en tub silikon och dra på ordentligt kring golvanslutningen?
 
Hur ser det ut vid anslutningen vid t.ex. golv handfat?
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
Vi behöver med jämna mellanrum fylla på vatten i vattenlåset i golvbrunnen under värmepannan, annars luktar det illa.
Har ni kollat vattenlåsen? Det kan hjälpa att städa dessa också
 
Hur är avloppsystemet avluftat? Har du kanske fått stopp där, så att spolning tömmer vattenlåsen?
 
T Tompafix skrev:
Hur ser det ut vid anslutningen vid t.ex. golv handfat?
Jo, det är ganska nyligen renoverat men det ser slarvigt ut under plastkåpan tycker jag (utan att veta hur det ska se ut). Risk att det inte sluter tätt.
Är det bara att sprutta på silikon?
 
E Enys89 skrev:
Vi behöver med jämna mellanrum fylla på vatten i vattenlåset i golvbrunnen under värmepannan, annars luktar det illa.
Har ni kollat vattenlåsen? Det kan hjälpa att städa dessa också
Värmepannan står inte i badrummen. Kan det bli nå problem ändå?
 
Jag lyfte ur vattenlåset i golvbrunnen i nedre badrum och så tänkte jag att det borde rimligtvis lukta likadant upp ut det röret eftersom det kommer från samma ställe, men till min förvåning luktade det absolut ingenting.
Hur i all världen kan det lukta avlopp från handfatets golvanslutning då??
 
Har du någon avluftning på avlopps stammen ?
Den skall gå ut på taket..
 
Ricksson Ricksson skrev:
Har du någon avluftning på avlopps stammen ?
Den skall gå ut på taket..
Ja
 
1 Kolla upp så det inte är stopp i ledningen

2 kanske är dags att rensa avloppet
 
Jag har haft samma problem. Det var tätningen där avloppet från handfatet gick ner i golvet som var kass. Jag smetade på någon form av mjukfog sen var problemet borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.