Hej!
Tyvärr, där jag tänker bygga, finns inte kommunal vatten. Behövs eget brunn.
Är det möjligt att få vatten från samma hål med bergvärme brunn?
Eller måste man borra separat för att få vatten?
MVH, Jack
 
Kan vara problem att få ner en pump tillsammans med 2 slangar för köldbäraren, dessutom finns risken att hålet fryser och då är man utan vatten..

Protte
 
Det går bra om borrhålet ger tillräckligt med vatten. Det får du protokoll på från brunnsborraren. Man måste dock tänka att att välja en pump som inte "stökar omkring" runt kollektorslangen så att den senare skadas. En Grundfos SQ 76mm med mjukstart eller hellre en ejektorpump blir bra. Den senare blir garanterat problemfri i och med att den inte har några rörliga delar i borrhålet, men har sämre effektivitet än en dränkbar pump. Kolla med din lokala VVS-firma om de har en gammal renoverad ejektorpump som de kan sälja billigt. De är oftast evighetsmaskiner.
Det bästa blir då om du kan få brunnsborraren att installera kollektorslang tillsammans med dränkbar pump/ejektorslangar. Toppmanschetten på borrhålet har alltid uttag för fyra slangar.
 
Oftast är det två helt olika tekniker.
Ett bergvärmehål skall ge energi och kan vara ganska djupa (160-200m). Hur mycket vatten de ger är inte så intressant. Ett vattenhål skall ge god tillgång med hög kvalitet och kan borras ex bara 50 meter med lutning för att ex. korsa sprickor.

Tror inte kommunen godkänner din ansökan om du försöker använda hålet till vatten också.
Jag borrade båda hålen samtidigt och fick ett bra paketpris. Sedan visade det sig att vattenhålet inte gav bra kvalitet, då gjordes ett nytt inom garantin.

En chansning kan vara att borra efter vatten först, blir det inte bra så borras det kanske ett nytt hål och då har du kanske ett användbart energihål över.
 
pbengtsson skrev:
Oftast är det två helt olika tekniker.
Ett bergvärmehål skall ge energi och kan vara ganska djupa (160-200m)...
Det beror på hur brine-sidan skall fungera. Om du har bra cirkulation i borrhålet går det att tappa stora mängder energi (och vatten) under lång tid. Om borrhålet däremot har obefintlig cirkulation kan det vara lämpligt att återladda berget med t.ex. avluften från huset under sommarhalvåret för att sedan hämta tillbaka värmen under vinterhalvåret.
Detta vet man först när hålet är borrat. Har själv ett hål på 175m som ger 6m3/h. Det var så mycket vatten i det att borriggen nätt och jämnt orkade hela vägen ner. Värdelöst att återladda i mitt fall med andra ord.
 
Tror aldrig de mätte upp mitt energihål på hur mycket vatten det gav.
Det konstaterade bara att 160m var tillräckligt för min pump, men de ville inte lägga vattenhålet för nära borrhålet.
Dock var de noga med att ta reda på värmepump för att avgöra djupet.

Med ditt flöde så måste du prickat rätt igenom ön och ned i havet :)

Det finns väl installationer där man inte har en kollektorslang i hålet utan pumpar upp vattnet för värmeväxling på "ytan". Då kanske man kan ta tillvara på vattnet.

En del borrfirmor fastpris på vattenhål med garanti på mängd och kvalitet.
Så även om det går med lite pill och tur att använda samma hål så är det kanske mest praktiskt att planera för två hål.
 
Här är det krav på att värmeslingan skall ligga minst 20 meter från dricksvattenkällan. Skulle tro att det är samma i hela landet.
 
pbengtsson skrev:
...Med ditt flöde så måste du prickat rätt igenom ön och ned i havet :) ...
Aha, det var därför det var så himla salt vatten. :D

Brunnsborraren blev också förvånad, men sa att det inte var ovanligt på Hisingen. Han kunde bara mäta upp till 6000 l/h, så det kan faktiskt ha varit mer än så. Västkusten är ju rätt sprickrik i berggrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.