Hej! Vill först tillägga att min ”brunnkunskap” är närmast obefintlig så ursäkta om jag inte har koll på alla korrekta ord och dylikt.

Men till problemet.

Vi har en enskild köksbrunn som just nu inte fungerar som den ska, den blir snabbt full av köksavloppsvatten, vattnet rinner helt enkelt inte undan.

När vi först flyttade hit var det inga problem, vattnet rann undan och sedan kunde den tömmas på slam.

Vad kan var fel? Och hur kan jag åtgärda detta?

Vi är numera mycket noga med att inte spola ner något fett, allting torkas av innan det diskas. Detta var vi kanske inte lika nog med i början…

Stort stort tack på förhand!
 
BirgitS
Låter väl som att det nästan är stopp i avloppsröret som går från köksbrunnen (eller längre ner). Det finns rensband som du kan använda för att försöka få bort ett stopp eller så kan man spola avloppsrören, t.ex med särskilt tillbehör till en högtryckstvätt.
 
Rinner det inte undan från brunnen är det sannolikt infiltrationen som är igensatt eller att grundvattennivån är väldigt hög.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låter väl som att det nästan är stopp i avloppsröret som går från köksbrunnen (eller längre ner). Det finns rensband som du kan använda för att försöka få bort ett stopp eller så kan man spola avloppsrören, t.ex med särskilt tillbehör till en högtryckstvätt.
Inget stopp den vägen utan problemet är i själva brunnen.
 
D Daniel 109 skrev:
Rinner det inte undan från brunnen är det sannolikt infiltrationen som är igensatt eller att grundvattennivån är väldigt hög.
Min gissning också men hur löser jag detta?
 
Beställa slamsugning av din trekammarbrunn eller liknande är väl den rätta vägen? Sedan hoppas att avloppsvattnet sjunker undan i infiltrationen om ett tag.
 
J Josth skrev:
Beställa slamsugning av din trekammarbrunn eller liknande är väl den rätta vägen? Sedan hoppas att avloppsvattnet sjunker undan i infiltrationen om ett tag.
Vår trekammar ligger på andra sidan huset och töms regelbundet.

Är köksbrunnen sammankopplad med denna trots avståndet?

Jag har själv tömt köksbrunnen med en avloppspump nu för att försöka hitta problemet men ser inte så mycket. Skulle behöva förstå exakt hur denna köksbrunn är uppbyggd.
 
Ok. Förmodligen helt separat köksbrunn då. Avloppssystemet till ett hus med enskilt avlopp kan verkligen se ut på väldigt många olika sätt. Förhoppningsvis fick man en ordentligt redogörelse vid fastighetsköpet om det inte är man själv som anlade VA. Bara tömma brunnen med en pump är ju en nödåtgärd. Finns det kanske någon granne med motsvarande hus och VA-anläggning som kan känna till detaljerna? VA-anläggningens uppbyggnad beror oftast mycket på de lokala markförhållandena som råder i området.
 
Claes Sörmland
Det var vanligt förr med att köksavlopp gick rakt ut i en stenkista. En inte helt ovanlig lösning var att det var en betongbrunn som står i en stenkista (en hög med stenar nere i marken). Är det möjligtvis den lösningen ni fortfarande har?

Ofta sätter sådana stenkistor igen med tiden och slutar infiltrera. Det beror på bakterietillväxt i det näringsrika köksvattnet och på allt fett som går ut i köksavloppen numera. Då är det bara att anlägga nytt avlopp. Eller som redan nämnts, det är vår och det ytliga markvattnet står som högst under året just nu. Det kan också hindra infiltrering.

Eller finns en slamavskiljare också för köksavloppet?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
fett/olja är en av de stora propp och igensättnings-källorna - när de väl klumpat ihop sig till större kroppar/beläggning så är nedbrytningen väldigt långsam då det bara kan ske i gränsskiktet mellan vatten och fett.

gripens avloppsrensare har enzymer som sönderdelar fett men är brunnen full med fettklumpar och fettlager så är det en spottloska i havet och det kommer inte att hända så mycket.

Gissar att köksbrunnen är äldre än 3-kammarbrunnen och man har inte låtit köksavloppet kopplas till avloppet mot 3-kammarbrunnen när 3-kammarbrunnen anlades.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.