Hej,
Vi byggde ett nytt Kungshus/ekeforshus 2008/09.

Eftersom en av våra toaletter, pga kyla, inte är användbar under vinterhalvåret så anordnade vi, en "2-årsbesikting" med värmekamera 2010.

Husleverantör Ekeforshus och entreprenören OM Bygg var kallade. De uppgav att de skulle komma. Ingen kom. Det var bara jag och besiktningsmannen.

Besiktningsmannen kom fram till att åtgärder behövde göras båda av ekeforshus och av OM Bygg.
Problemet är att de inte bryr sig om utfallet av besiktingen. De svarar heller inte på tilltal.

Efter kontakt med konsumentrådgivare står jag nu i begrepp att göra en anmälan hos ARN.

Frågan jag står inför är vilken väg jag skall gå:
1. Anlita seriösa firmor som åtgärdar allting. Och sedan kräva in pengarna. (snabb åtgärd)
2. Samla in offerter och först begära pengar och sedan få jobbet gjort. (långsam åtgärd men ekonomiskt säkrare)

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur gjorde ni?
 
Om du är medlem i villa ägarna kan du ringa deras rådgivning? De har jurister som du kan ringa och prata med, de kanske kan hjälpa dig.
 
P
Har Ekeforshus/OM-Bygg redan bestridit dina krav på avhjälpande av fel eller har de helt enkelt inte svarat över huvutaget? För att få sitt ärende prövat i ARN krävs att anmälan kommer in senast 6 månader efter att din motpart bestridit ditt krav. Annars tar de tyvärr inte upp ärendet.

Initialt är det nog bäst att driva ärendet i ARN och inte vidta några egna åtgärder. Leverantören/entreprenören skall ges möjlighet att själv avhjälpa felen. Om det dröjer orimligt länge innan de åtgärdar felen kan du alltid hota med att ta in en extern firma. Det är dock viktigt att du meddelar Ekeforshus/OM-Bygg detta samt att du ger dem en rimlig tidsfrist att själva avhjälpa felen.

Lycka till!
 
Jag håller med att driva ärendet i ARN och vänta och se vilken väg du sen ska ta.

Men jag blir så jävla arg på dessa klåpare till hantverkare och husleveratörer mfl.

låt oss veta hur det går ok.
 
P
Ha ingen övetro till ARN. För det första så får det inte ha gått mer än 6 månader från det att näringsidkaren bestred din begäran första gången tills du lämnar in din anmälan. Troligtvis kommer även Ekeforshus och OM bygg använda sig av advokat. Det finns stora begrånsningar i vad som kan åstadkommas i ARN. ARN kan inte kalla några vittnen. ARN kan inte heller lagfara den som lämnar falskt vittnesmål. En skicklig advokat granskar din bevisföring, hittar luckorna, fabricerar ett händelseförlopp som du inte kan motbevisa men som friskriver hans klient. Det som verkar som ett uppenbart fall för dig slutar ofta med att du utpekas som oärlig och din begäran avslås. För att skydda sig mot detta behöver du själv en erfaren och kunnig advokat. För att få någon som duger något till får du räkna med 2 500 Kr/timme. Ett ärende liknande ditt tar ca 50-100 timmar innan det är avsluatat. Kostnaden blir 125-250 Tkr, inget för en vanlig konsument.
 
ARN är väl bara att glömma, däremot vad säger besiktningen och är den utförd av en "riktig" besiktningsman. Det som framkommit i besiktningen är det klart och entydigt att det är fel som husföretaget är skyldiga till, förutsätter att entreprenören är anlitad av husleverantören. Alltså ett kontrakt om ett färdigt hus.Skaffa då en byggnadskunnig entreprenadjurist som får framställa era krav för åtgärdande av det som är fel.
 
P
Tyvärr är det så att den som anlitar en jurist alltid får bära kostnaden själv. Det känns alltid bra med upprättelse men den kommer inte gratis.
 
Lie
Ligger besiktning och kraven till byggföretagen inom gränsen för 3 års reklamationsrätt i ARN ?
Misstänker att åtgärda felen drar med sig en gaska stor kostnad,och åtgärdas måste det väl under alla omständigheter?
Vill inte råda hur du skall göra,men gag skulle nog fått åtgärdat felen o med stöd av besiktning o en seriös firma gjort ett försök till Arn,men du måste anmäla senast inom 6 månader,ett tips är anmäla o be att få återkomma med specifika krav när det är åtgärdat ,villaägarna har ju juridisk hjälp till sina medlemmar om man så önskar,som är gratis till en viss del
 
Tack för råden.

Lyckligtvis har OM-Bygg hjälpt oss nu så vi slipper en långdragen process.
De har tätat runt takfönstret och lovat byta till ett större element.

Redan nu märker vi att det blivit bättre och med ett nytt element kommer det bli riktigt bra.

:)
 
P
Roligt att det löste sig. All heder till OM-bygg som tog sitt ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.