Hej!
Vi har samma önskemål, håller med om att det är svårt att hitta enplanshus med separat allrum, och även det här med stora badrum kan vara ett problem... Vet inte vilken storlek ni tänkt er men modellen Vipan från LB-hus (ca 133 kvm) har ett separat allrum (även om det inte är så stort) och badrummet har en klädkammare intill som vi sett att andra bygg om till bastu. Trivselhus har en liknande modell där man kan göra om ett av sovrummen till allrum, kommer inte ihåg numret på huset dock. Men jag håller med, man måste oftast ändra på de husmodeller som finns för att få till dessa önskemål!
 
Ta en titt på Anebyhus 913 (160 m2). Där finns en fin TV-Hörna/allrum med burspråk och ett stort vardagsrum.

I anslutning till stora sovrummet finns en klädkammare och intill den, badrummet. Det går nog att stuva runt det så att du får din relaxavdelning.

Vi har långt gångna planer med det huset, vårt problem var att få in ett arbetsrum och en dusch på lill-toan. Efter mycket suddispån, verkar det nu som om det går att realisera.
 
Bob_the_builder
Sidensjöhus Villa Strandvik tror jag nog skulle kunna vara något. Stort badrum med bastu - ja. Allrum och vardagsrum skilda åt - nja. Det är ingen dörr på planskissen, men det är knappast ett stort problem att ändra på det!
 
Hej!

Vi ska bygga hus och bestämde oss också för att bygga enplans.

Vi valde A-hus Sandhamn, ett underbart hus med stora utrymmen och där man inte lagt allrummet intill vardagsrummet.

Ett tips!

Mvh Cecilia
 
Idag har jag hittat en lösning som jag tycker om :) Var på husexpo i stockholm och tog Värsåsvillans broschyr om deras "villa borgenhard"
De har en modell där Villa borgenhard B162 som har boyta 162kvm bygyta 181kvm som jag verkligen tycker om!

Nu är bara frågan vad det kostar... SKulle ock helst vilja ha det i lättbetong istället för träväggar
/Håkan
 
Heter numera Claes eftersom det inte gick med Håkan i namnet när man reggar sig?
 
Vi letade också efter planlösningar för ett 1 plans hus, men precis som för dig så hittade vi inte någon hus-tillverkare som "passade". Vår lösning blir istället ett arkitektritat hus. Kostnaden blir faktiskt inte speciellt mycket dyrare. De hustillverkare vi varit i kontakt med säger att de naturligtvis kan "anpassa" huset efter våra önskemål men när det väl kommer till kritan så kostade det antingen extra med omritningen eller så ville de ha en påskriven order innan de kunde börja anpassa....
Snacka om att köpa grisen i säcken.
Argumentet som vi fick från de "vanliga" husleverantörerna var att det inte var säkert att de kunde anpassa sin produktion för ett arkitektritat hus och de hade eventuellt inte tid att få in det i sin produktion. Ok, det är i och för sig hållbara argument men för oss så vägde friheten att få ett hus helt efter våra ideer tyngre.
Nu har vi en liten hustillverarkare som kommer att producera huset, ytterväggarna kommer färdiga etc. Så huset är precis som tex ett Myresjöhus prefabricerat så det kommer under tak på ett par dagar. Dock med riktig råspont i tak och väggar.....
Så mitt råd är att kolla med en arkitekt, det kan faktiskt löna sig.

/Calle
 
Ellinor skrev:
Vi valde A-hus Sandhamn, ett underbart hus med stora utrymmen och där man inte lagt allrummet intill vardagsrummet.
Har du prisuppgift på Sandhamn som du vill dela med dig av? Nyckelfärdigt?
 
Kolla in hm-hus, enplanshus hus 5. Det har allt du begär och lite till ;). Men de verkar bara bygga i Götebrgstrakten, dessvärre. Men då har man ju en ritning att utgå ifrån. Vi är också lite inne på Vallsjöhus 168, mycket trevligt enplanshus!
 
HM-hus verkade trevliga. Priserna också. Men vad ingår i priserna? Det står ju att el och vvs installation ingår samt plattan på mark. Om el och vvs ingår så måste det ju nästan vara så att väggarna är resta eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.