Langbein
Enplanare verkar bäst för gamla och barn, men barnen drar väl in mer smuts innan de lär sig att ta av skor och stövlar, jämfört med att bara ha en hall nere? ???

Fast smuts kanske är bättre än en trappa upp, oaktat mer insyn. :-/
 
Smuts kan väl inte vara det enda som avgör om man väljer enplanare el ej? (vs dina många trådar avseende trappa)
Smutsiga barn tar man väl in genom groventren, och då spelar det ingen roll vilken våning den finns på ???
 
Langbein
Nja nu är det ju så att de som har enplanare låter barnen springa in och ut själva.
Men det är ju övergående, dock icke insyn, men man kan ju ha några trappsteg upp och blir inte yngre.

Skönt nu att sitta en trappa upp men vår jädrans trappa är felbyggd dessutom och är mkt svår att bygga om.

Som vanligt, allt har sina för- och nackdelar, det brukar jämna ut sig, som att bo i Spanien eller ej.
 
Det värkar som du behöver göra en lista över för- och nackdelar över en-planare vs någon form av två-planare och försoka tänka noga genom vilka moment som väger tyngst. Som du skriver själv, så är ju vissa av momenten övergåande dom närmaste åren (typ barnet blir större), mens andra kommer sedan (typ du blir äldre).

Om jag kommer i håg rätt har du presenterat följande överväganden i olika trådar (du har säkert fler):

- risken m själva trappan
- utnyttjande av tillåtna kvadrameter ni får bygga
- insyn
- smuts
- pool
- hobbyrum
- förvaringsmöjligheter

I olika tråder startat av andra forumister finns exempel andra överväganden, som pris pr kvm, privat del vs vardagsdel osv.

Alla som bygger har väl olika sorters funderingar vad som blir bäst. Dina funderingar, särskilt avseende trappa (då menar jag inte springandet - som andra här har uppfattat irriterande, utan dina tankar kring barnvänligheten), insyn och nu smuts, uppfattar jag lite "på sidan" - om du tillåter, jft med dom funderingar jag och min make (och andra forumister haft i tråder jag läst) inför val av planlösning. Det värkar som du inte kommit så mycket länger i valet o kvalet?

 
Langbein
Det var en ny erinran idag att folk med enplanare får mer indrag av smuts tills barnen lärt sig. En annan skrev att de hellre därför vill ha 2 plan med ungar nere, även för att inte få leksaker överallt, men allt detta är ju övergående om man inte ska föda småbarn hela livet :)

Vi satsar nog på marknära ändå med ev. några trappsteg upp, är man rädd för dårar får man väl ha ett bra staket, eller ta en koll i Djursholm hur man gör 8)
 
Vi bygger enplan och detta enbart pga min skräck för bränder. Vill varken ha mig själv eller mina barn på en ovanvåning där det är svårare att ta sig ut.
 
Langbein
Ja det är ju också ett gott skäl ::)

Vi har ett antal brandvarnare och numera 2 olika trappor ner i var ände på huset, en inne och en ute.
Annars får man väl ha stenhus och inredning som inte brinner så bra, men finns möbler och allt, som inte brinner bra?
 
Annaman skrev:
Annars får man väl ha stenhus och inredning som inte brinner så bra, men finns möbler och allt, som inte brinner bra?
::) Back to basic. 8)

Inredning och möbler i huggen granit står sig i alla väder. Fam. Hedenhös upptäckte detta långt innan vi var påtänkta. ::)

8) Borde dessutom medföra en lägre försäkringspremie. :-/ ;D
 
Langbein
"brinner bra" gör inte ens solitt trä så man hinner släcka innan det tar fart.
Däremot ex. tyg gjord av gammal plast, fleece brinner väldigt bra, man kanske kan undvika sådant?
 
Angående smuts, se till att du får ett bra grovkök, där smutsen stannar. Man kan faktiskt ha en del av golvet nedsänkt precis innanför dörren lagom att lägga på ett avtagbart galler. Så stannar både smuts och snöslask där. Det borde de ha på dagis/skolor, istället för att lägga tidningar i hela hallen. I min killes förskoleklass är de 36 elever, och så alla lärare, föräldrar och syskon som springer där. Det blir mycket grus och snöslask och blöta strumpor!!!

Pernilla
 
Langbein
Det har jag nog aldrig sett utom i mitt garage, tål att tänka på lite extra kostnad, eller kanske en skraplåda ::)

På dagis lärde jag mig efter ett tag var man ska ta av sig skorna, 18 där har ni 36 i en grupp?

Risker med barn och galler ???
 
Annaman skrev:
Risker med barn och galler ???
::) Man får inte ha för stora maskor, så de små liven ramlar ner. :-/ ;)
 
Langbein
Dom petar ju gärna ner saker har jag fått för mig, får se på altan.
 
Ska försöka förklara bättre. Men om man tänker sig ett golv med klinker. Om man tar bort 3 klinkerplattor precis vid ytterdörren och lägger på ett litet galler istället. Då får man en liten håla där smältvatten och grus stannar. Det ska kanske egentligen vara lite djupare än tjockleken på en klinkerplatta. Gallret ska vara lätt att lyfta bort och sätta dit. Ser sådant mest i affärer, men har även sett hemma hos någon och i en och annan inredningstidning. Verkar väldigt praktskt. Vatten och grus samlas på ett ställe, och är lätt att torka eller dammsuga bort.

Pernilla
 
pillan71 skrev:
Ska försöka förklara bättre. Men om man tänker sig ett golv med klinker. Om man tar bort 3 klinkerplattor precis vid ytterdörren och lägger på ett litet galler istället. Då får man en liten håla där smältvatten och grus stannar. Det ska kanske egentligen vara lite djupare än tjockleken på en klinkerplatta. Gallret ska vara lätt att lyfta bort och sätta dit. Ser sådant mest i affärer, men har även sett hemma hos någon och i en och annan inredningstidning. Verkar väldigt praktskt. Vatten och grus samlas på ett ställe, och är lätt att torka eller dammsuga bort.

Pernilla

sätt även ett insug till cd:n där så slipper du städa alls. ;) 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.