Vi har en tomt som vi ska bygga på i år och jag har svårt att bestämma mig om det ska bli enplan eller 1,5plan. Jag gillar takhöjd och att slippa trappor men att tappa 15m2 i en trappa och att få typ 2,37m i takhöjd uppe och 2,48m nere känns lite fel när alla strävar efter takhöjd idag. Begränsning är 3,5m bygghöjd, 25% bygget. Vi gillar månadens hus från Willa Nordic men den är nog i överkant vad vi har råd med. Annars är new England stuket snyggt. Trivselhus A014 hade vi gärna byggt men det tror jag blir för stort? Vad tror ni? Vad ska vi bygga map tomten?
Även B018 från Trivselhus skulle kunna passa men det blir typ 5mkr färdigt....Ex tomt
Tomtplan med måttangivelser och entrénivåer för eventuell framtida byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Omöjligt att svara på utan att veta hur omgivning se ut, grannhus, träd/skog, placering av garage/carport mm. Vad är budget för hus inkl grund?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Generellt sett är ju 1,5 plan "billigare" dvs mer yta för samma pengar.
Om man gillar öppen planlösning med stora fria ytor är 1,5 helt klart att föredra, då kan man ha övervåningen som enbart sovrumsvåning.

Det ser ut som att det är ett helt nytt område med lika stora tomter på hela gatan?
 
Nej, det är blandat med gammal bebyggelse typ sommar hus samt nyare 70-90-tal.

Tomten har idag ett gammalt hus som ska rivas och det är uppvuxen trädgård runt om.
 
Frågan är väl inte vad som är bäst utan vilket hus du vill ha. Finns det ingen begränsning i takvinkel så kan du ju köra 45 graders tak och få lite mer utrymme uppe.

En del gillar avskildheten du får på andra våningen, och ibland föredrar man att slippa springa i trappor och friheten gällande planlösning som du får med enplanshus.

Personligen tycker jag det är grymt skönt att slippa trappan, allt blir så enkelt utan trappa
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
...
Personligen tycker jag det är grymt skönt att slippa trappan, allt blir så enkelt utan trappa
Instämmer till fullo!

Och med en taklutning på 38° bara så får man bra med förvaringsutrymme på vinden.
Vi har 108 kvm på bostadsplanet och 70 kvm mellan stödbenen på vinden.
Har en rätt ovanlig lösning med utvändig trappa upp, och den används bara en gång var annan vecka ungefär.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Även jag instämmer. Ta en enplanare med så hög takvinkel du får ha. Utrymmet på vinden blir perfekt förvaringsutrymme och eventuellt göra en vindsvåning i framtiden.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Om ni kikar på Trivselhus A014, tror ni det skulle fungera på tomten?
Tänker jag ska ha ett enbilsgarage med på tomten...
 
BirgitS
Det beror ju på hur många kvm boyta och byggyta du vill ha jämfört med vad som är tillåtet, det är ju stor skillnad på om du är nöjd med en boyta på 100 kvm eller om du vill ha 250 kvm.
 
Tänker ca 160-200m2 borta, beror ju lite på hur många våningar man bygger
 
Jag hade byggt 1.5 med förhöjd takstol, dvs golvet på ovanvåningen är lägre än takets nederkant.
 
Vad får man för takhöjd då med 3,5m bygghöjd?
 
Missade bygghöjden 3,5m , då är inte 1,5 tänkbart!
 
Nej, takhöjden blir kass när man mäter bygghöjd vid takfot skärning med vägg:(
 
BirgitS
En liten sökning hittade detta hus som är på 1,5 plan och har en byggnadshöjd på 3,5 m: http://www.lbhus.se/optimal/lb-optimal-139
så nog är det möjligt men det blir ju begränsat vad man kan använda övre planet till när det inte är förhöjt väggliv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.