Hej,

Har fått en offert från en kakelfirma på kakling av 2 badrum (totalt 12m2), tvättstuga (6m2) och hall (8m2). I badrummen är det golv och väggar. I hall och tvättstuga endast golv.

Kakelkostnad för detta: 19 500kr ex moms
Arbetskostnad (inkl övr material): 45 900kr ex moms
Totalt 82 000kr inkl moms

Kakelkostnaden är vi med på, men arbetskostnaden tycker vi är ENORM. Det finns inget som vi kan se skulle komplicera arbetet. Vanliga enkla rum. Mestadels standardplattor.

Antal timmar och timpris syns inte på offerten.

Någon som har en åsikt om detta? Överpris eller inte?
 
Jag antar att de tar så bra betalt de kan, tyvärr.

Jag har själv inte tagit in offerter på kakel/klinker uppsättning. Det enda jag begärde pris på från två olika golvläggare var att lägga plastmatta i tvättstugan ca 8 m2. För det skulle de ha ca 5000:-. Då sa jag tack men nej tack och vi la klinker istället.

I vårat hus som liknar erat beträffande de ytor som ska ha kakel och klinker så har vårat kakel(/klinker/övrigt mtrl kostat ca 25.000:- inkl moms.

Det har tagit min hårt arbetande svärfar 12 arbetsdagar att göra (man sliter ut en generation i taget ;). Då är han noggrann och inte någon som arbetar med kakel/klinker dagligen. Det är mer jobb än man tror, särskilt i badrum/tvättstuga där man måste arbeta med tätskikt i flera lager pga av golvbrunnar osv.

12 arb dagar á 8 timmar = 96 timmar
Om man skulle betala 400:-/h så skulle detta kostat 38400:- inkl moms.

Spontant så ser det då ut som att ni fått en dyr offert. Men det kan tillkomma saker som fördyrar tex resor?

Begär in offert från någon fler så ser du om priserna ligger där.
Någon proffessionell kakel/klinkersättare kan kanske ge mer kött på våra späda ben?
 
Det ser ju som sagt lite högt ut, men tänk också på att "övrigt" material, dvs tätskikt, fix, fog och kanske flytspackel är väldigt dyrt. Tror att man hamnar på 100-150 kr / kvm kanske uppmot 200:-. Och om man räknar väggyta så hammnar ni ju på 70-80 kvm.

 
vi betalade 32-33 tusen för våran relax, 32m2 klinker +5 längdmeter kakel, 3 golvbrunnar.10x10 plattor vid dusch,bubbelpool å bastu, ca 8m2, resterande 20x20 plattor +sockel av halva 20 plattor ca 23 meter. materialet gick på ca 15 o resten var arbete med resor 5 mil enkel väg.
 
Det andra materialet som tex tätskikt, spackel för att bygga in golvvärme osv är ofta mycket dyrare än själva kaklet. Ska till betydligt mer material och som dessutom är betydligt dyrare än man som lekman tror.

Se krävs många moment. Dvs kakelsättaren kan inte göra allt på en gång direkt efter varandra utan det ska till torktider emellan osv. Då kanske spilltiden och resorna börjar kosta mer än man kan tro.

Men det viktigaste är att det är en BRA kakelsättare det är garanterat värt en liten merkostnad jämfört med ett halvtaskigt jobb som fort kan se för taskigt ut och vara en riskkonstruktion fuktmässigt.

Låter inte som något jätteöverpris tycker jag. Vi känner en kakelsättare lite grann som gjort våra rum. Vi regerade på den "dyra" offerten men när han började beskriva de olika momenten och vad de olika materialen kostande. Då insåg vi att det var ganska marginellt om vi valde en golvplatta för 150 eller 850 kr. Det skulle ändå bara slå kanske 5-10% på totalpriset för hela badrummen med inredning osv! Vi lade elgolvvärme på alla ytor med klinker och då går det åt många säckar spackel. men även utan elgolv så går det åt väldigt många säckar. Har för mig att golvet ska luta 1:100. Det vill säga har du ett 3 m långt badrum med golvbrunnen i ena hörnet så ska golvet spacklas upp till höjden 3 cm i andra änden. Tätskicktet ska på ofat omkring 2kg/kvm har jag för mig och fort blir det många kvadrat och tätskickt är både dyrt i inköp och ska rollas/målas på i många skikt. Var själv förbi ockh kollade varje dag och det tar verkligen tid att göra alla moment på rätt sett.

Ska sen plattorna sättas upp och skäras på ett snyggt sätt med lite känsla så tar det också sin tid. Sen är det fogning och tvätt slutligen som också tar tid.

Ska kakelsättaren sen tima ihop det med elektrikern, rörmokaren, snickaren och dig som beställare för att få allt färdigt så tar det lång tid och blir ofta spilltid eftersom allt måste samordnas.

Men det finns säkert andra här på forumet som bättre kan säga om det är att anse som dyrt. Själv byggde vi ju i Stockholmstrakten och där är allt självklart som dyrast tyvärr!











 
skogstomten skrev:
Då kanske spilltiden och resorna börjar kosta mer än man kan tro.
Men kunden ska bara betala för den effektiva arbetstiden; Säg att ett badrum tar två veckor (har ingen aning gissar bara) för ett företag att färdigställa inkl tätskikt, kakling och fogning. Men den effektiva tiden som företaget jobbar bara är en vecka och resten är torktider etc. Då ska ju företaget bara debitera för en veckas arbete! Under resterande tid får förtaget skicka ut arbetskraften på andra uppdrag! I timpenningen har ju företagaren redan räknat in viss "overhead" eller icke debiterbar tid! Jmfr om min advokat, som jag just tvingats anlita i en tvist med en entreprenör, debiterat mig för hela de två år det tog att lösa tvisten snarare än de två veckor som han faktiskt arbetat med den!
 
Be att få offerten specificerad - timpris, antal timmar de beräknar samt kostnad för framkörning (restid).

Sedan är ju marknaden fri - ta därför in offerter från flera kakelsättare. Bedöm trovärdigheten i dem och ta den som ni känner bäst förtroende för.
 
Vi byggde nytt 2004 och fick offert på 88 000 kr inkl moms. Då ingick arbete, klinker, kakel och allt annat nödvändigt material. Kakel och klinker från Höganäs, vanligt matt vitt på väggar och lite "finare" på golven. Slog vi yt själva kvm priset på kakel och klinker hamnade vi på ca 250:-/kvm. Hall 8 kvm, wc 4 kvm, bad 9,5 kvm, klädvård 8 kvm, kök (kakel) 2,5 kvm. I bad och wc ingick även väggarna. Vi tog in offert från ytterligare än firma på exakt samma kakel och klinker och fick då pris på 66 820 kr!!

Så jag tycker nog att det var dyrt för er, ta in fler offerter är mitt tips!

/FlitigaLisa

PS Glömde tillägga att den dyra offerten var bara en klumpsumma den billigare specad med timmar, kvm pris mm
 
Begär in fler anbud!  Kontakta sedan alla som (i likhet med första anbudsgivaren) har lämnat diffusa uppgifter.  Innan ni utvärderar måste allt vara kristallklart.

Till sist - pruta!  Berätta för slutkandidaterna, att deraras pris inte är bäst, men att du ändå vill ge dem chansen att, i efterhand, lämna ett vinnande bud...
 
Jag tycker att ni först och främst ska bestämma er för om ni ska ha fast pris eller löpande pris, därefter tar ni in offerter från OBS.....DOM NI VILL SKA GÖRA JOBBET, för på nåt sätt måste väl ändå kvaliteten vara viktigast, ta in referenser så gott ni kan.....

med offerterna i handen kan ni välja den som är billigast, ni kan ju även testa att pressa offerterna om ni vill, men jag tror det är ganska lönlöst då alla har häcken full och särskilt dom som är duktiga, men det kostar ju inget att försöka.

Personligen tycker jag inte priset verkar helt galet om dom är duktiga och betänk som någon sagt tidigare att det är mycket spilltid/material på småjobb, att det är fyra etableringar/avetableringar, att man behöver ganska bra marginaler om man kör på fastpris ifall nåt krånglar.

lycka till........
 
Jag har skrivit de några ggr innan här på forumet men riktpris vid kakel o klinkersättning är 1000 kr kvm.. Då ingår ett standardkakel/klinker, fix o fog samt tätskikt. Tänk då på att ett badrum på tex 8 kvm kanske har väggyta på 30 kvm.. alltså 38 kvm som ska kaklas o läggas klinker på...
 
Kan nog stämma bra, grovt generaliserat givetvis.

 
Jag skrev att det är en riktlinje då de flesta ligger i den prisklassen.. Visst man kan få de gjort billigare oxå men då har man tur..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.