A
Är det här brukligt att göra? Vvs:aren har ”hängt” ett av rören (värme) med buntband. Vanliga, små buntband.

När går buntband av? Tio år?

Vore det inte mer proffsigt att använda rostfri ståltråd? Eller en planka?

Är det ok att göra så här? Jag misstänker att det inte är en exakt kundskap. Men det ser jäkligt uselt ut!
 
  • Värmerör upphängt med plastbuntband i en byggkonstruktion, ifrågasatt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ska det inte se ut, om det är en yrkesman som har gjort jobbet. Bladskruv och rörsvep ska det va eller möjligen hålband.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Utöver upphängningen, så der det ut att vara skarvar i ett utrymme som skall byggas igen? Skarvar får inte vara dolda.
 
Skarvar i värmesystemet får väl vara dolda? Men det är kanske inte så bra...
 
Ah, jag missade att det var värme, men det står ju i första inlägget ser jag nu.
 
Jag antar att stålrören är gamla? Gamla stålrör brukade knappt vara klamrade alls inne i väggar och bjälklag. Ofta var bara reglarna urjackade, rören inlagda i jacken och sedan slog man en spik på skrå över röret och vek ner. Det behövde ju bara hålla tills väggskivorna, golven eller vad som nu skulle täcka över kom på plats. Sedan kom ju rören ingenstans av sig själv. Rören är ju också så styva att det går att montera dom med med väldigt få fästpunkter, vilket man ofta utnyttjade om inga lämpliga korsningar med reglar fanns.

Buntbanden ser mest ut som en tillfällig lösning för att hålla rören i rätt riktning medans kopplingarna dras åt. Bara att sätta fast ordentligt när väggen stängs igen.

Jag stör mig mer på stålrörskopplingen som nog inte bör byggas in. I alla fall MMA anser att deras stålrörskoppling ska sitta synligt eller i alla fall åtkomligt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
PNO PNO skrev:
Jag antar att stålrören är gamla? Gamla stålrör brukade knappt vara klamrade alls inne i väggar och bjälklag. Ofta var bara reglarna urjackade, rören inlagda i jacken och sedan slog man en spik på skrå över röret och vek ner. Det behövde ju bara hålla tills väggskivorna, golven eller vad som nu skulle täcka över kom på plats. Sedan kom ju rören ingenstans av sig själv. Rören är ju också så styva att det går att montera dom med med väldigt få fästpunkter, vilket man ofta utnyttjade om inga lämpliga korsningar med reglar fanns.

Buntbanden ser mest ut som en tillfällig lösning för att hålla rören i rätt riktning medans kopplingarna dras åt. Bara att sätta fast ordentligt när väggen stängs igen.

Jag stör mig mer på stålrörskopplingen som nog inte bör byggas in. I alla fall MMA anser att deras stålrörskoppling ska sitta synligt eller i alla fall åtkomligt.
En spik håller ju för evigt. Det är ju en BRA lösning. Buntband känns ju för jäkla dåligt.

Skall jag beställa in en extern vvs:are? Men vem? Han kanske också gillar buntband?
 
Tror generellt sett inte det spelar nån roll eller är ett problem.

Hade det rört sig om tappvatten så hade man kanske velat förankra så att rör/kopplingar inte rör sig eller vibrerar vid av- och påslag. Efter 10 års cykler kan man tänka sig att en koppling potentiellt sett kan börja läcka.

Men i ett värmesystem har man inte dessa tryckförändringar med påföljande rörelser, därför tror jag generellt sett inte ovanstående är ett problem överhuvudtaget.
Estetiskt kan man tycka vad man vill om det, ett rörsvep hade varit prydligare. Men åas har du ett lapptäcke av träbitar som inte är estetiskt tilltalande heller. Lyckligtvis ska skiten spikas igen och inget kommer synas så varför lägga tid på ett icke-problem?
 
Men det kan ju vara läge att kolla vilket fabrikat på koppling det ör, och om anvisningarna från tillverkaren tillåter dolt montage. Det räcker inte att säkert vatten reglerna generellt tillåter dolda värmekopplingar. Materialet skall också vara lämpligt.
 
A
S Slarvpellen skrev:
Tror generellt sett inte det spelar nån roll eller är ett problem.

Hade det rört sig om tappvatten så hade man kanske velat förankra så att rör/kopplingar inte rör sig eller vibrerar vid av- och påslag. Efter 10 års cykler kan man tänka sig att en koppling potentiellt sett kan börja läcka.

Men i ett värmesystem har man inte dessa tryckförändringar med påföljande rörelser, därför tror jag generellt sett inte ovanstående är ett problem överhuvudtaget.
Estetiskt kan man tycka vad man vill om det, ett rörsvep hade varit prydligare. Men åas har du ett lapptäcke av träbitar som inte är estetiskt tilltalande heller. Lyckligtvis ska skiten spikas igen och inget kommer synas så varför lägga tid på ett icke-problem?
Ja, allt elände skall ju spikas igen, åtminstone skruvas :). Men intressant svar! Jag tackar för det.
 
A
H hempularen skrev:
Men det kan ju vara läge att kolla vilket fabrikat på koppling det ör, och om anvisningarna från tillverkaren tillåter dolt montage. Det räcker inte att säkert vatten reglerna generellt tillåter dolda värmekopplingar. Materialet skall också vara lämpligt.
Man måste väl kunna lita på en rörkrökare? Att han vet vad tusan han håller på med? Eller höftar de bara? Bifogar bilder. Oklart vad det är för märke. Det står MMA, CR, Vatette.

Hur skall man veta vad som gäller för dessa? För mig omöjligt att hitta.

Firman är anslutet till COMFORT i alla hänseenden.
 
  • Närbild av en mässingsrörkoppling med märkning MMA, CR och Vatette mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på röranslutning med märkena MMA, CR, Vatette på kopplingar, diskussion om rörkrökarens kompetens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning med märkningen MMA och Vatette på kopplingsdetaljer mellan grön och kopparfärgad rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså den sista bilden som visar en klämringskoppling mot stålrör. Där kan finnas begränsningar för var de får användas. Jag vet inte hur det är med den vi ser på bilden.

Huruvida man kan lita på den här rörmokaren, kan kanske lite kopplas till hur det ser ut i övrigt...
 
A
Jag har provat att rubba rören. Det är ganska grova saker och allt sitter verkligen still. Tror faktiskt inte de där buntbanden har någon betydelse. Sannolikt har de bara använt dessa för att "räta upp" rören när de arbetade. Den som lever få se. Living on the edge...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.