Hej!

En liten tillbyggd del av mitt kök har el-golvvärme. Jag har en thermostat enligt bild.

Vilket sätt skulle vara enklare att göra för att kunna styra denna smartare? Tex att den endast ska köras dagtid om elpris är under X?

Tacksam för input eller andra smarta idéer!
 
  • Fläktkontroll för badrum, grå, reglage för kraft, vridknapp för timer, kakelvägg, europeisk standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mjukvarutönten Mjukvarutönten skrev:
Hej!

En liten tillbyggd del av mitt kök har el-golvvärme. Jag har en thermostat enligt bild.

Vilket sätt skulle vara enklare att göra för att kunna styra denna smartare? Tex att den endast ska köras dagtid om elpris är under X?

Tacksam för input eller andra smarta idéer!
Har du ett existerande smarta-hemsystem eller vill du att den ska styras självständigt?
 
E EttAnvändarnamn skrev:
Har du ett existerande smarta-hemsystem eller vill du att den ska styras självständigt?
Har inget smart-hemsystem. Kan dock vara öppen för att skaffa.
 
Enklast är att byta själva termostaten, finns de som ansluts via Wi-Fi eller via Zigbee.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Enklast är att byta själva termostaten, finns de som ansluts via Wi-Fi eller via Zigbee.
+1, titta ut ett smarthem system som passar din profil i hur mycket du vill grotta själv / lägga ut pengar. Se till att systemet stödjer integration mot ditt elbolag för att hämta ut priser och skapa lämplig styrlogik. Kolla in tex home assistant samt homey.
 
E EttAnvändarnamn skrev:
+1, titta ut ett smarthem system som passar din profil i hur mycket du vill grotta själv / lägga ut pengar. Se till att systemet stödjer integration mot ditt elbolag för att hämta ut priser och skapa lämplig styrlogik. Kolla in tex home assistant samt homey.
Låter bra. Home assistant har jag funderat på tidigare. Kanske läget att skaffa det då!
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
Finns det något jag bör tänka på vid val av thermostat? Eller passar alla typ?

Förstår såklart att stöd för smart-hem är något att titta på, men tänker just mot själva golvvärmen.
 
Mjukvarutönten Mjukvarutönten skrev:
Låter bra. Home assistant har jag funderat på tidigare. Kanske läget att skaffa det då!
Jag kör ha och tycker det är fantastiskt, men man måste gilla teknik även om mycket fungerar direkt. Finns någon ha-tråd här på forat. 💪
 
E EttAnvändarnamn skrev:
Jag kör ha och tycker det är fantastiskt, men man måste gilla teknik även om mycket fungerar direkt. Finns någon ha-tråd här på forat. 💪
Okej, tack för input! Jo, jag gillar också att pilla så det ska nog inte vara några större problem. Ska kolla efter tråden!
 
Jag antar att du har en givare som sitter i golvet och är ansluten till termostaten, den vill du inte dra upp. Därför behöver du kolla att den nya termostaten är kompatibel med givaren.

Ett sätt att kolla är att googla upp ett datablad till din befintliga termostat och kolla vilken givare den kom med.
 
Okej, om någon här vet vad det är för thermostat på bilden får ni gärna skriva det!
 
Något åt detta hållet
 
  • Skärmdump av webbläsare som visar termostat för golvvärme till försäljning på Amazon.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.