Y
värmerörs-Slits i golven är öppnad, 22mm spånskivor sönder hackade. Med spill kvar på reglarna som måste tas bort innan nya lock kan monteras.

Har suttit med stämjärn och knackat bort det grövsta men så är det ju lite kvar på sina ställen.

Vad för maskiner kan underlätta detta, finns det hyvlar som kan nå ända in i 90graders hörnet? eller ska jag ta slipmaskin med grovt papper?

dsc00004vm.jpg
 
det magiska svaret är: multimaster, t.ex bosch pfm180e gör jobbet ända in mot väggen, hörnen :)
 
Skulle också råda dig att använda multimaster.
 
Vinkelslip med lamell skiva borde ta det mesta..
 
Y
multimaster kan jag låna fast skeptisk till att köra me de vanliga sågbladen, finns det annat tillbehör som funkar bättre för detta måntro?


vinekslip och lamellskiva är en klassisk lösning på många problem, kanske även detta :)
-undra om det finns lamellskiva riktad för trä eller hur den metallskivan reagerar..
 
Stamjarn? For den med muskelkraft och gott om tid!
 
Det där är tveklöst en multimaskinövning. Fixat på nolltid med standardblad, vilketsomhelst.
 
Min erfarenhet av just detta - spånskiverester på regel - är att elhyvel går snabbast. Där den inte kommer åt, d v s nära vägg, funkar multimaster/Bosch-multi. Det går utmärkt med de vanliga raka sågbladen om man håller maskinen i mycket låg vinkel och är lagom lätt på handen.
 
Y
Köpte ett nytt stämjärn eller vad det kallas. gick ju skapligt men tog sin tid och ansträngande..

Köpte en "multimaster" fast av bosch, körde smala sågbladet vilket var för fint, köpte "sandpapper" i metall 40 grovlek till denna och det gick ju skapligt men långsamt...

sen tog jag lamellrondell och vinkelslip och det gick fort och blev snyggt. beräknar att jag behöver 3 sånna skivor i 60 grovlek för att komma hela varvet runt utan att bli långsam pga utsliten utkant på skivan...

så, nästa person som har samma fundering - ta vinkelslipen och lamellskiva som egentligen är tänkt för metall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.