Hej!

Jag har en gammal formpressad dörr som jag hade tänkt försöka måla vit men måste först bli av med den nuvarande finishen. Bifogar bilder.

Ser ut som någon form av lack eller teakolja vilket tydligen var poppis på 60-70 talet. Problemet är att fanéren verkar vara extremt tunn vilket man ser på sidobilden, så slipning skulle fömodligen ta sig igenom ytskiktet ganska snabbt, vet inte om jag vill ta risken bortom lite avslutande finkornigt sandpapper. Finns det något bra sätt att få bort finishen utan att behöva sandpappra? Vilket medel skulle passa bäst? Tänkte först på lacknafta men tveksam om det är starkt nog?

Tips skulle uppskattas!
 
  • Trädörr med slitage och repor, brunt trä, del av svart handtag synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träyta, möjligen en möbeltillverkad del, med synliga träfibrer och lackering. Bakgrunden är suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Vet tyvärr inte hur man får bort finishen eller om det ens är nödvändigt innan övermålning.

Men om du målar de där dörrarna vita så faller de ner ett snäpp på skönhetsskalan för innerdörrar, som ser ut så här:

Massiva vita spegeldörrar (vackrast)
Ej massiva vita spegeldörrar
Träfärgade spegeldörrar
Träfärgade släta dörrar
Vita släta dörrar
Gråa släta dörrar (överlägset fulast)

(Andra färger än vitt förutom grått kan funka, mer är väldigt beroende av stil på övrig inredning.)
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Pröva att skrapa av med en sickel.

Sedan tycker jag personligen att dessa gabondörrar är snyggast träfärgade. Om ytan är sliten så kan man måla den med en lackbets som döljer skavanker men ändå låter träet skina igenom. Så är det gjort i våran hyreslägenhet och det blev väldigt snyggt tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.