Ska bygga vedskjul och har våndats lite över grunden till den. Tanken är att helt enkelt bygga skjulet på lecablock, men vilket förarbete behövs egentligen?

Om man läser runt lite så är de flesta råden riktade mot de som bygger mer seriösa bodar och skjul, inte simpla vedskjul. Hur illa är det att bara gräva bort en dm eller två, där lecablocken ska stå, fylla de med grus eller liknande och ställa lecablocken på gruset.

Behövs ens grus?

Min tanke är att när det blir sättningar så lyfter man upp det med en domkraft och lägger dit stenblock eller dyl.
 
Med risk för utskällning tycker jag att det inte ens behövs grus. Om tomten är ett par decennier gammal så har nog det mesta satt sig. Skulle mot förmodan ett hörn sjunka ned lite så kan du lätt shimsa upp det med en träkloss.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Det är inte så kinkigt, man tager vad man haver bara det inte ruttnar eller blir frostsprängt. Jag har en förkärlek för stabila bodar så när jag byggt eller varit med och byggt har jag argumenterat för plintar och som plint har vi använt kapad syll, gammal telefonstolpe uppsågad i lagom längd och sista gången betongrör från en bytt vägtrumma..

Ska du ha golv i boden eller bara lägga något på backen så veden inte drar fukt?
Ska lecan bara bära vikten av väggarna så klarar det sig nog, har du golv med ved på så beror det på hur mjuk backe du har och givetvis mängden ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.