Nu är det våran tur att byta Ventiler/termostat.
Jag tvekar på om jag bör göra det själv eller leja bort. Det ska dras nya retur rör till elementen i källarplan men det får någon med mer erfarenhet styra upp. Kanske låta rörmokaren ta allt i ett svep?

Finns det någon guide/youtube film där de går igenom de olika momenten?

Vågar man ge sig på att byta dessa ventiler själv? Samt på vilket sätt genomför man detta enklast och på relativt kort tid(hyr ut två lägenheter under, vill undvika spring i lägenheterna).

Det handlar om ca 20 element.

100_4941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EDIT:

Vi ska mycket snart inreda en vindsvåning i samma hus. Kan man dra upp rör för att sedan plugga dessa så det är färdigt inför den kommande renoveringen på vinden? Vill helst inte tömma värmesystemet allt för ofta...



Tack på förhand!
 
Redigerat:
som du själv skriver så bör du anlita hjälp om du inte är säker på hur man gör. Det är inte svårt men saknar man helt kunskap är det helt klart bäst alternativ att anlita rörmokare.
smidigast är att rörmokarn kommer och kollar vilka delar som behövs beställer hem så allt finns
sen tappar man systemet och byter alla ventiler samtidigt.
och extra rören går ju alldeles perfekt att dra när systemet är tömt.
sen får du ta en funderare kring om du ska spola ren radiatorerna invändigt, måla/byta, tapetsera/måla bakom mm
förövrigt så tycker jag dina nuvarande är skitsnygga men det är ju en annan femma;)
 
Hehe ja folk har påpekat det tidigare:). Går det inte att renovera de befintliga termostaterna/kranarna på något vettigt sätt då? De läcker på en del ställen och ärgat fast på andra. Tänkte passa på nu när det är sommar.
 
Jo det går att fixa.
Problemet är ju att det är just kranar.
Men klarar man sig utan termostater så är det ju att bra alternativ.
Dom flesta som hyr lägenhet skulle jag tror har så mycket värme som det går att få,så i det fallet så kommer säkert termastaterna stå på max,förutom på sommaren och då stängs väl värmen av manuellt.
 
I dagsläget regleras temperaturen med att öppna fönstren på vintern... Så ja, till hyresgäster måste det alltid vara så enkelt o simpelt som möjligt.

Vad skulle kunna vara en rimlig offert för ventil byte för 20 element? Är det ekonomiskt värt att lära sig detta själv?. I övrigt så har jag själv renoverat fönster,balkonger, skorsten, garage grund etc etc. Har dock aldrig vågat röra vatten.
 
Ta in offerter från minst 3st firmor
Ge dom samma underlag för vad du vill få utfört,så slipper du bli besviken om jag har gissat helt fel😉
För en van rörmokare skulle jag tro att själva bytet tar ca 10 min/ element.
Du själv kan ju tappa vattnet+skruva loss elementen innan dom kommer och byter.
Jag personligen hade bytt dom själv.
kostnaden för delarna är inte allt för stor.
 
Krilleman
Så här står det i normtidslistan (ett regelverk som beskriver hur lång tid man räknar på att ett jobba ska ta inom VVS):


Byte av radiatorventil till termostatventil eller byte av returkoppling.
Ink kopplingsdel 0,30 tim/st
Exkl kopplingsdel 0,20 tim/st
Tiderna förutsätter att utbyte av ventilerna kan ske gruppvis samt att
tillträde till lägenheter och övriga lokaler kan ske utan hinder. I tiderna
ingår ej arbeten som orsakas av vattenflöde på grund av otäta grupp och
avstängningsventiler.


Så du får räkna med att en VVS-firma tar betalt för ca en halvtimme på varje termostat, plus lite restid och omkostnader.

Och demontera själva radiatorn behöver man inte göra för att byta termostatventilen. Är det stumt mått och man inte kan vika undan själva ventilen från böjen, så gängas helt enkelt böjen ut en bit så man kommer åt. Man undviker massor med svart vatten-spill på detta sättet! För det ligger alltid kvar lite i radiatorn.
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Krilleman
Och beträffande om du ska utföra detta själv så tycker jag absolut du skulle prova med någon radiatorventil innan du tar in en rörmokare.Stäng av värmesystemet och tappa ur övertrycket så kan du prova på en radiator högt upp utan att spilla något svart vatten.

Priset skiljer sig beroende på dimensionen på anslutningsröret. Men själva termostaten är samma för alla.

Ca 17mm = R10
Ca 21mm = R15
Ca 27mm = R20

Köp lämpligt material.

Tex från danfoss:
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-10r/
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2970/

Eller kanske MMA:
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-ventilhus-rak-10r/
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-mtw-28/

Båda varianterna kan du ställa grundflöde på. Danfoss för hand och MMA med ett verktyg.

Guide från Unipak hur man linar:
https://www.youtube.com/watch?v=gmfs6ZyIHzk

Tänkvärt är då också att rörfirmorna har betydligt högre priser än tex rinkaby! Grundpriset på en Danfoss rak ventil R10 hos Ahlsell är 269:- plus moms! Och rörfirmorna använder oftast dessa grundpriser som riktlinje. Ytterligare en anledning att prova först själv!
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Kanon svar, tack.

En fråga, varför ser man väldigt ofta att fastighetsägaren inte bara bytt ventilen men också böjen efter ventilen till elementet?
 
Krilleman
Det finns "böj med mutter" som har en annan gänga. Alltså så har antagligen inte den gamla termostaten haft standardgäng. Och då byter man den med.

Men det märker du fort om den nya passar eller inte på ditt "prov-element"
 
Skulle beställa grejer nu men upptäckte att de inte har ventilhus av storleken R25/34mm. Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få tag på ventilhus i den storleken?. Har letat men ej funnit någon ännu

Jag hittade en sida som sålde "böj med mutter" i denna storlek men ej ventilhuset tyvärr...
 
Hej, jag bytte ut exakt samma ventiler nu i våras. Jobbet var enkelt, jag köpte bara alla ventiler hos lokala VVS-firman, 1/2", 3/4" och ett par 1", samma som du visar bild på. Några element satt i "kläm" och fick lyftas av, var noga med att fånga spill som ligger kvar i underkant, svartvatten är nästan omöjligt att få rent.
Böjen tänkte jag aldrig på att byta, allt passade direkt.
 
Creds till krilleman_215 för hjälpen. Det var inga problem att byta ventilhuset samt termostat på röret som jag tog bild av. Dock var det lite olika storlekar på de övriga så där blir jag tvungen att fimpa röret någon dm och skarva på nytt.

Är det svårt att skarva gamla värmerör?. Det är onekligen kul att hålla på själv o greja samt billigare men det kanske är svårt att få tätt?
 
tobbe9012 skrev:
Kanon svar, tack.

En fråga, varför ser man väldigt ofta att fastighetsägaren inte bara bytt ventilen men också böjen efter ventilen till elementet?
Vissa äldre knärör har en annan stigning på den koniska delen som tätar. Och ibland så har det läckt/rostat/ärgat vid den gamla liningen mot radiatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.