Vi har en gemensam väg som går till vårt hus, därefter tar en privat väg över och den går över tomt (nära huset) och sedan fastigheten. Båda vägarna ligger på vår fastighet och det finns servitut som belastar vår fastighet. Det funkar bra, men ofta kör det in obehöriga på den privata vägen över vår tomt och in på fastigheten. Jag har frågat ägaren av den privata vägen om jag kan sätta upp ett enklare hinder men han säger nej. Enligt NJA 2018 s 200 godtas hinder i form av bomar om åtgärden skäligen bör tålas, men jag vet inte riktigt vad det betyder (skylt eller bom). Det är vår mark men inte vår väg, men vi vill inte att det kör in främmande personer genom tomt och vår mark. Vägens ägare har sin fastighet långt bort och de drabbas inte på samma sätt av obehöriga.
 
Det är tyvärr inte er tomt. En väg gör att tomten slutar, även om det är så nära huset att det annars skulle betraktats som tomt. Att grannen har servitut på vägen gör det hela än mer klart.

Sätt upp ett staket eller sätt en häck på tomtsidan av vägen (utanför vägområdet). Mer än så har du inte möjlighet att göra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Mja, päronen har en väg genom sin tomt ( ja det är tomt på båda sidor om vägen) och de har satt upp en bom och sedan lämnat en nyckel till den som har fastighet längre in. Tror de fick rådet från lantmäteriet vid något tillfälle.
 
Bra hörsägen.

Vägen ifråga är grannens och därmed är marken inte fullt ut TS att besluts över. Genom att det finns en väg där upphävs hemfridszonen. Det gör att även andra genom allemansrätten kan gå, cykla och rida där. Om grannen så tillåter kan även andra köra bil där (och det är ju lätt att förstå att grannen vill låta besökare, sopbilen, bud och vad det vara månde komma fram, så ett villkorande från TS sida att få bestämma över vilka som får köra på vägen är en långtgående inskränkning av grannens rättigheter).

I rättsfallet ifråga rör det sig om att markägaren vid kortare tillfällen stängde av vägen för att föra hästar över den. Det ansågs den med härskande servitut få tåla. De tillfälliga avstängningarna för att uppfylla ett tydligt behov är något helt annat än att vilja stänga av vägen som huvudregel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
För att förstå HDs dom NJA 2016 s. 200 så är denna del av domskälen helt central:

Utdrag ur en rättslig bedömning som diskuterar gränser och inskränkningar i utövningen av ett servitut i förändrade förhållanden.

Bild av domskälsutdrag från NJA 2016 rörande avvägning mellan fastigheters rättigheter vid servitut.

Jag delar @Nötegårdsgubben s bedömning att det knappast föreligger sådana ändrade förhållanden för TS fastighet att den härskande fastighetens utfartsmöjligheter får begränsas med en bom. Vad skulle sakargmentet vara? Att samhället har förändrats så att det irrar runt fler bilister än förr på vägen och det stör mer än man avsåg när servitutet uppläts? Låter som en svår sak att visa.

Klart, är servitutet väldigt gammalt, t ex från före var man skaffade bil där på 60-talet så kanske?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
För att ge TS lite argument: Bilismen har ju helt klart ökat med åren, så det är en del av den naturliga samhällsutvecklingen att TS får mer obehörig trafik över sin fastighet.

Diagram över antalet personbilar i trafik i Sverige från 1923 till 2016 med historiska händelser markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/bilens-arhundrade/

Kan ni inte skylta att motortrafik är förbjuden förutom för behörig trafik. Tycks respekteras rätt väl i mina trakter att tittbilister.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vet inte om jag tolkar rätt. Men den obehöriga trafiken, har de ett mål, eller kör de bara in av misstag, eller för att leta sig fram till något. I så fall hjälper säkert skyltar, ex ”här slutar allmän väg”.
 
"PRIVAT VÄG - Ej genomfart" är väl standardskylten, kanske kombinerat med en skylt för "Återvändsväg".
Och för säkerhets skull kanske meddela den härskande fastigheten att det givetvis inte är riktat mot dem.

Är det bara folk som irrar in, eller finns det skog för svampplockning eller hundpromenader, eller liknande mellan er fastighet och den andra fastigheten?
 
  • Gilla
KarlaK och 1 till
  • Laddar…
Lite dyrt kanske men en automatisk bom som öppnar för alla som kör fram emot den. Obehöriga ser bomen och vänder. Se det som ett farthinder.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Om du sätter typ ett grishuvud på ett spett bredvid vägen på din tomt med en skylt med typ "varning för psykisk sjukdom" så gissar jag att du får bort minst 50% av genarna.
 
  • Haha
  • Gilla
datja och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du sätter typ ett grishuvud på ett spett bredvid vägen på din tomt med en skylt med typ "varning för psykisk sjukdom" så gissar jag att du får bort minst 50% av genarna.
Grannen som har detta som infart blir kanske inte så glad...

Färist kan väl vara ett annat alternativ, med en kompletterande skylt "Varning för tjurar"? Lär ju skrämma bort en del.
 
K kindvall skrev:
"PRIVAT VÄG - Ej genomfart" är väl standardskylten, kanske kombinerat med en skylt för "Återvändsväg".
Och för säkerhets skull kanske meddela den härskande fastigheten att det givetvis inte är riktat mot dem.

Är det bara folk som irrar in, eller finns det skog för svampplockning eller hundpromenader, eller liknande mellan er fastighet och den andra fastigheten?
Ja det är många som irrar in, särskilt i semestertider. Om man kan sätta upp en sådan skylt skulle det lösa det tror jag. Jag har svårt att tro att grannen skulle säga nej till det men även om de säger nej har jag den rätten? Det är ju en privat väg och inte en genomfart men vägen är inte min och osäker om jag kan skylta på annans väg.
 
Claes Sörmland
K KarlaK skrev:
Ja det är många som irrar in, särskilt i semestertider. Om man kan sätta upp en sådan skylt skulle det lösa det tror jag. Jag har svårt att tro att grannen skulle säga nej till det men även om de säger nej har jag den rätten? Det är ju en privat väg och inte en genomfart men vägen är inte min och osäker om jag kan skylta på annans väg.
Vägen kanske inte är din om ägaren av grannens fastighet t ex har anlagt den en gång i tiden med servitutsrätt. Men du är fortfarande markägare. D v s så länge du inte inkräktar på grannens servitutsrätt så får du skylta. Annars är det normala att väghållaren, alltså grannen, sköter skyltning om icke behörig motortrafik förbjuden och bommar. Jag har letat lagstöd för detta men har aldrig hittat något. Någon som vet?

Enklast är ju om du som markägare och grannen med härskande servitutsrätt att använda marken för utfart är överens. Satsa på det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K KarlaK skrev:
Ja det är många som irrar in, särskilt i semestertider. Om man kan sätta upp en sådan skylt skulle det lösa det tror jag. Jag har svårt att tro att grannen skulle säga nej till det men även om de säger nej har jag den rätten? Det är ju en privat väg och inte en genomfart men vägen är inte min och osäker om jag kan skylta på annans väg.
Det är klart att om vägen inte är din utan hör till någon annan så blir det en, om än något dragen till sin spets, fråga huruvida du kan sätta en skylt på själva vägkroppen. Men det löser du lätt genom att sätta en skylt på din egendom, alldeles utanför det upplåtna servitutsområdet/vägkroppen. Alternativt så sätter du en banderoll över vägen. om det nu inte går att komma fram till en vettig överenskommelse med väghållaren, det är alltid att föredra. Jag tänker att grannen inte behöver ha särskilt mycket emot en skylt, särskilt inte om du bekostar den.
 
  • Gilla
KarlaK
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hm, jag undrar om 1 kap. 6 § vägmärkesförordningen inte är rätt lagrum och ger "ägare till enskild väg" rätten att sätta upp denna skyltning. Alltså grannen om det är grannens väg.

Samtidigt får ju grannen inte leda in obehörig trafik på TS mark om det är ett utfartsservitut, det skulle vara en orimlig belastning för TS som tjänande fastighetsägare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.