Ska lägga lite nytt golv parkettgolv och har sett att nuvarande golvet inte är helt jämnt, främst då att det finns glipor mellan golv och lister längs väggarna.

För att motverka dessa glipor funderade jag först på att flytspackla men känns som att det är overkill för när det är punktvis på vissa ställer och rätt små grejer.

Glipa mellan parkettgolv och vit vägglist som illustrerar behovet av jämnare underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lästa om i andra trådar här på forumet allt folk använt alla möjliga metoder ”to get the work done”.

Så lutar antingen åt att lägga några extra lager grålumppapp där det behövs eller spackla med lite vanlig spackel som förespråkas på denna video:

(hoppa fram till 2:24)

Tänkte kolla med den samlade kunskapen på forumet kring mina idéer innan jag kraftsamlar och exekverar.
 
Du får nog börja med och lista ut HUR ojämnt golvet är.
Hos mig hade all golvspån sjunkit ner mellan golvbjälkarna.

Så jag flytspacklade alla golv, tyckte det kändes lättare.
Blev väldigt bra.
 
  • Gilla
Bigge56 och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 hur tjockt flytspackel la du?

vad hade du för diferans på höjden innan du flytspacklade?

vad hade du för dimension på golvreglarna?

många frågor :)
 
Ouch! Helst det jag ville undvika pga kunskapsbrist. Ska försöka kolla mer exakt hur okänt golvet är.

Men, ang flytspackel, räcker det med ett rund lager så att ”dalarna” kommer i samma nivå som resten av golvet eller behöver man ha ett lager flytspackel som täcker hela golvet?
 
Är det alltså OK att lägga vanligt spackel innan man lägger foam och parkett? Jag har betongplatta som underlag och några ställen på kanske en halv kvadratmeter styck där golvet går ner kanske 3-4 millimeter. Just nu ligger det laminatgolv resp gammal parkett (ska slå ihop hall och vardagsrum) och jag känner att det sviktar på några ställen. När man läser om flytspackel, verkar det som att minsta skikt ska vara 5 mm och jag har INTE lust att flytspackla 40 kvadrat, där 95% är fullt OK. Grovspackel för en spottstyver, eller är det bättre med finbetong?
 
BirgitS
L Lesserwisser skrev:
Är det alltså OK att lägga vanligt spackel innan man lägger foam och parkett? Jag har betongplatta som underlag och några ställen på kanske en halv kvadratmeter styck där golvet går ner kanske 3-4 millimeter. Just nu ligger det laminatgolv resp gammal parkett (ska slå ihop hall och vardagsrum) och jag känner att det sviktar på några ställen. När man läser om flytspackel, verkar det som att minsta skikt ska vara 5 mm och jag har INTE lust att flytspackla 40 kvadrat, där 95% är fullt OK. Grovspackel för en spottstyver, eller är det bättre med finbetong?
Du skulle kunna lägga några lager lumppapp i svackorna.
 
  • Gilla
Bagarn1
  • Laddar…
Lägg inte fler lager papp/foam under.
Spackla svackorna lokalt, antingen med ett handspackel eller med flytspackel. Ytan på spacklet behöver inte vara helt jämn då det inte kommer "slå igenom" som det skulle göra på t.ex en plastmatta.
Kolla med en två meters rätskiva eller ställ en parkettbräda på högkant och rita ut där det är lågt.
 
Jag kan tänka mig det är rätt svårt att spackla upp på lokala punkter, även med med rätskiva. Spontant tänker jag att man lägger golvet rad för rad och bygger upp med papp där det sviktar allt eftersom. Är det stora glapp så känns flytspackel som lämpligast. Jag står inför samma frågeställningar, men för mig vill lag lägga golv på ett gammalt fiskbensgolv, och vill inte sabba det underliggande golvet med spackel. (galet tänker många som vill lägga parkett på fiskben, men det är för att ljuddämpa och för att matcha övriga rum)
 
Hej

Har provat alla möjliga metoder. Lumppapp går bra upp till typ 4 lager, sen blir det svampigt, och även om man är noga kvarstår det svackor och problemområden. Det blir OK men inte bättre än det.

Något bättre om man tar det värsta med masonit först, men det är svårt på betong, lätt på spånskiva.

Tjockt med foam funkar inte.

Har provat med handspackel för golv. Funkar utmärkt, men det går åt MYCKET spackel. Det beror på att man får lov att jämna av med en rätskiva, och då flyter spacklet ut så långt det vill. Men det är ingen panik, gott om tid att jobba. Man kan ta en säck i taget så det är lättare än flytspackling.

Det här gjorde att jag spacklade av hela golvet, det var enklast så. Å det blev riktigt bra och superslätt. Det finns ingen svikt någon stans, det gör det i alla rum där jag kört papp/masonit. Först spacklade jag i den riktning som det var värst svackor, sedan finavjämning i andra riktningen. En 2 m rätskiva var bra att ha. En hel dag för ett vardagsrum. Mycket jobb. Golvspackel är dyrt. 3500 för 20 m2, beror förstås på hur tjockt man behöver lägga. Krävs en borrmaskin med visp och hink.

Just invid väggar mot lister är det extra svårt oavsett metod. Ett tips är att skaffa tunna standardlister av MDF, dom är lite böjbara. Då kan man trycka ned dom i svackan och nita fast. Men helt optimalt blir det inte. Är man duktig med fog och maskeringstejp går det att lösa den vägen.

Som redan sagts, det beror även på vad du har under. Kolla det först. Kolla även med en parkettplanka och en list hur det ser ut, det kan vara så att det löser sig själv om du har tur när du sätter ny list.

Lycka till
 
Folk får göra som dom vill, lägg under massor papp ni, men klaga inte när pappen pressats ihop om något år och svackan är tillbaka!
Lägger man dyra pengar på ett parkettgolv ska man inte fuska med underarbetet, inte i mina ögon iallafall.
Det är inte svårt att spackla golv. Det kan vara lite kladdigt och tidskrävande, men hellre det än att gå och störa sig på att golvet sviktar sen.
 
Zingow har rätt

Jag kände att spacklingen var "mellansvår", man måste ha någon form av händighet, tid och inte vara rädd för kladd och slabb, men det blir mycket bättre än papp. Intressant nog var det lätt att torka bort alla fläckar av spackel som stänkt på de nya tapeterna . . . .

Spacklet var så dyrt att det kan bli den största kostnaden om man har mycket gropar (och köpt en billig parkett)

Var extra noga i dörröppningar, där är det svårt att få till det, och i övergången mot nästa rum. Tänk extra på att det är en fördel om det är riktigt jämnt där hela vägen ut till dörrhålet. Hos mig var det så vint att jag fick ta bort karmen för att komma åt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Du får nog börja med och lista ut HUR ojämnt golvet är.
Hos mig hade all golvspån sjunkit ner mellan golvbjälkarna.

Så jag flytspacklade alla golv, tyckte det kändes lättare.
Blev väldigt bra.

@Peter2400 hur tjockt lager flytspacklade du?
 
  • Gilla
Lakhall
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
@Peter2400 hur tjockt lager flytspacklade du?
Minns inte riktigt men runt 10mm
 
  • Gilla
Mousab
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Du får nog börja med och lista ut HUR ojämnt golvet är.
Hos mig hade all golvspån sjunkit ner mellan golvbjälkarna.

Så jag flytspacklade alla golv, tyckte det kändes lättare.
Blev väldigt bra.
Hej Peter,
Vilken flytspackel användande ni ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.