Hallå alla forumister som vet/kan/har gjort det...

Vi har sedan nyligen ett sommarställe i en gammal ladugård. I detta finns ett rum, som vi skall göra om till toa/dusch med mulltoa, duschkabin (modellen med 4 väggar och en balja man står i) och handfat. På sikt kan man väl tänka sig att det dyker upp en liten tvättmaskin.

Detta rum är byggt på 60-talet av en farbror som "tog vad han hade" i fråga om virke, spik m.m. Vi tror att golvet består av plank på ladugårdens ursprungliga stockar. Väggar och tak gör vi sannolikt om från yttervägg och inåt.

Min tanke är då att fuktbelastningen i detta rum, tack vara dushkabinen, inte blir alltför våldsam. Vi kommer även att dra in mekanisk frånluftsventilation (och så klart se till att motsvarande tilluft kan komma in).

Tanken är då att ha ett golv av våtrumsmatta, och väggar av gips som sedan målas med ett våtrumssystem (av typen väv och primer+ytfärg vått-i-vått). Taket troligen gips och en färg avsedd för badrumstak.

Om plankgolvet ser OK ut, tänkte vi nog behålla det, men hur justerar man i så fall fallet? Ett annat alternativ kan ju vara att plocka ur det *UFF* och sedan lägga ett falljusterat golv av spånskiva? Sedan har jag förstått att med lim och matta från samma tillverkare, fixar man fuktspärren med bara mattan.

Därefter kommer väggarna, eftersom väv och färg bör ner över mattkanten (som självklart är uppdragen bit på väggarna).

Avslutningsvis målar vi taket och sätter ev. skugglist.

Då vi även kommer att dra avlopp själva, borde det räcka med golvbrunn under/i anslutning till kabinen, och en anslutning för handfat. Ev. tvättmaskin, borde man kunna göra ovan golv med normala bitar (slang, tratt och rör ner i golvbrunn).

El & vatten ligger utanför denna tråd...

Vad jag kan se, är också att en byggnad av detta slag säkert rör på sig med årstider och år. Därför känns det som en fördel att jobba med flexibla material i stället för styva plattor av kakel/klinker.

Vad tycker ni? Alla synpunkter mottages tacksamt.

Mvh

/Stefan
 
Om man måste ha fall eller inte det vet jag faktiskt ej.
Dock hade jag rekommenderat honom att ha fall mot golvbrunnen ändå.
 
Och golvbrunnen i anslutning till duschen, inte under! Mycket lättare att rensa från hårstrån mm ;)
 
Ber att få tacka för detta!

Men... alla experter... nog finns det mer att säga/genmäla???

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.