Tja, jag skulle behöva borra ett 5cm långt hål i stål, kan komma att behöva borra fler hål som är något längre, men max 8 cm. Hålet behöver vara helt rakt. Hålets diameter ska inte vara mer än 6-8mm.

Behöver även kapa av rundstänger och plattstänger i stål, samt skära ut konturer i stålplåt.

Vilka verktyg eller maskiner behöver jag för detta? Och hur går jag tillväga, tips och tricks? Jag har aldrig bearbetat stål tidigare, så jag söker det enklaste möjliga verktygen, som gör jobbet, inget avancerat.

Är det pelarborr med hss snabbstålsborr som gäller? Vilka pelarborrar är billiga och tillräckligt noggrana och bra för mitt ändamål? Går det att borra ett rakt hål på 5-8cm med någon form av handverktyg?

Räcker det med en ordentlig bågfil för att kapa 2 cm tjock stål, rundstång och plattstång? Vilken fil är bäst för att släta till ändarna?

Stålplåten behöver jag forma till detaljer på, så tänkte skära ut konturerna först med en bågfil och sedan göra finliret med en fil.

Vilka bågfilar är bäst och rår på stål utan problem? Vilka mindre filar som klarar av stål bör jag göra detaljerna med, diamantfil?

Det viktiga för mig är att resultatet blir bra, om det går att uppnå med enkla verktyg istället för dyra och avancerade maskiner, med enda nackdelen att det tar längre tid och innebär mer ansträngning från min sida, så väljer jag de enkla verktygen alla dar i veckan.

All information och hjälp uppskattas!

Mvh Emil.
 
Som vanligt så förespråkar jag ett fåtal bra verktyg hellre än många halvdåliga.

Vad skall du ha hålet till?
Det är svårt på gränsen till omöjligt att borra sånt där på fri hand. Det skall vara en pelarborrmaskin.
Jag förespråkar en begagnad Arboga eller Solberga eller Strands bänkborrmaskin. De säljs oftast billigare än golvmodellen men för hobbypulande räcker de ofta.
En sådan kostar kanske ett par tusen mer än en ny hobbyborrmaskin från Kina men man får så mycket mer maskin för pengarna och den går att sälja vidare för inköpspriset.
Vill du ha riktigt bra precision på hålet skall det brotschas efter borrningen. Det är svårt att borra med bättre precision än några tiondelsmillimeter. Skall du ha absolut raka hål skall de brotschas i maskin och då duger inte en vanlig hobbyborrmaskin.
Är det bara några hål är det bäst att du ber någon som har en bra borrmaskin borra och eventuellt brotscha dem åt dig. Det vore dumt att köpa en maskin för några hål.

Med en bra bågfil kommer man långt. Jag har kapat 44 mm axel med bågfil. Det tog länge men det gick. Hur som helst börjar man snabbt önska sig en vinkelslipmaskin.

Sandviks filar är prisvärda även om de numera tillverkas av Tomo Ferreira i Portugal. Pferd är ett annat prisvärt märke. Lyxmärken behöver man inte slösa pengar på och billigfilar fungerar för dåligt så man blir bara frustrerad.
 
Vad är det egentligen för precision du är ute efter? Det är nog enklast om du beskriver på ett ungefär vad du är ska göra.
Det heimlaga pratar om, att brotcha hål, är nog inte aktuellt för dig. Du verkar prata om en diametertolerans på 6-8 mm. En brotch kommer bara påverka diametern, inte rakheten på hålet.
 
M Mattisson skrev:
Tja, jag skulle behöva borra ett 5cm långt hål i stål, kan komma att behöva borra fler hål som är något längre, men max 8 cm. Hålet behöver vara helt rakt. Hålets diameter ska inte vara mer än 6-8mm.

Behöver även kapa av rundstänger och plattstänger i stål, samt skära ut konturer i stålplåt.

Vilka verktyg eller maskiner behöver jag för detta? Och hur går jag tillväga, tips och tricks? Jag har aldrig bearbetat stål tidigare, så jag söker det enklaste möjliga verktygen, som gör jobbet, inget avancerat.

Är det pelarborr med hss snabbstålsborr som gäller? Vilka pelarborrar är billiga och tillräckligt noggrana och bra för mitt ändamål? Går det att borra ett rakt hål på 5-8cm med någon form av handverktyg?

Räcker det med en ordentlig bågfil för att kapa 2 cm tjock stål, rundstång och plattstång? Vilken fil är bäst för att släta till ändarna?

Stålplåten behöver jag forma till detaljer på, så tänkte skära ut konturerna först med en bågfil och sedan göra finliret med en fil.

Vilka bågfilar är bäst och rår på stål utan problem? Vilka mindre filar som klarar av stål bör jag göra detaljerna med, diamantfil?

Det viktiga för mig är att resultatet blir bra, om det går att uppnå med enkla verktyg istället för dyra och avancerade maskiner, med enda nackdelen att det tar längre tid och innebär mer ansträngning från min sida, så väljer jag de enkla verktygen alla dar i veckan.

All information och hjälp uppskattas!

Mvh Emil.
finns små nålffilar till stål som inte har diamant. kolla även in så att du har en halvmåne, flat, trekant, och vanlig flat fil så att du har bra grejer
skall du fixa med mycke raka hål så stativborr eller pelarborr(finns även bra begagnade).
vågar du dig på en vinkelslip är det bra. men kanske sticksåg elller tigersåg? annars funkar ju bågsåg/båfil lika bra. tar bara längre tid
 
Hålet ska borras centrerat i en rundstång, som ska användas till insidan av ett cylindriskt kugghjul, i en maskindetalj där det utsätts för relativt höga påkänningar och slag.

Diametertoleransen är under en halv millimeter, det ska vara så precist och jämnt som möjligt, så det kanske är det nödvändigt att brotscha efteråt? Går det isåfall att göra det med samma pelarborr?

Läste någonstans att det bästa är att först borra ett mindre hål, sedan successivt borra det större och större genom att byta till bredare borrar. Hål diametern jag behöver är iuförsig inte så stor, 6, 7 och 8 mm. funkar, dock är alltså inte toleransen 2mm. bara urvalet av diametern till kugghjulen.

Har sett speciella laserpekare som man monterar på manuella borrar, som visar om man borrar rakt. Tänkte att det kanske skulle gå att kombinera detta med någon form av stativ som håller allt fastspänt och på plats, som alternativ till en pelarborr? Eller är det en dum idé?

Här är ett klipp med laserpekaren http://tjock.se/hemmet/art/333276/ett_hjlpmedel_som_gr_att_du_al/

Stålet jag ska bearbeta är förövrigt ss-2541-03, så det är inte vilket blötjärn som helst. Det är seghärdat men inte speciellt hårt, så att bearbeta det bör inte vara allt för kämpigt, har läst att hss snabbstålsborr biter på detta stål om man kör med låga varvtal, men har själv aldrig bearbetat annat än mjuk stålplåt på hobbynivå, så om nån sitter med kunskap/erfarenhet av just 2541 så får ni gärna dela med er.

Somsagt så gör det inget för mig om det blir kämpigt, det får ta den tid och energi det tar, så länge resultatet blir bra och bearbetningen inte blir helt hopplös med enbart utslitna verktyg som resultat.

Rejäla men enkla grejer är vad jag söker.
 
Redigerat:
En svarv måste väl ändå vara enklast och ge absolut bäst resultat.
Lite dyrare i inköp bara.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
Du känner ingen som har en svarv? Då slipper du oroa dig för centreringen.
Att skära 2541 med HSS ska inte vara något större problem. Det är i princip samma stål som jänkarna benämner 4340, Däremot tror jag inte att du lyckas borra så djupa hål med någon form av noggrannhet med en handhållen maskin. Du kommer behöva mata på hyfsat bra för att skära, och du kommer bli trött i armen och börja vingla rätt snart.

Med en sådan liten diameter hade jag inte brytt mig om att stega upp i diameter. Sätt bara någon form av centreringshål så att du hamnar rätt i biten. Använd någon form av olja för att få bort lite värme.
 
C
M Mattisson skrev:
Det är seghärdat men inte speciellt hårt, så att bearbeta det bör inte vara allt för kämpigt
Du anar inte vad du ger dig in på... :)
 
Skall du få det där hålet någorlunda rakt så skall det borras i en svarv.

Laserpekare och allt sådant kan du glömma.
 
Hur ska precisionen vara på plåten som ska skäras ut? Snabbast men med inte så hög precision är väl plasmaskärare.
Är det nåt som ska serietillverkas så skulle jag höra mig för hos nån med laser eller vatten skärmaskin. Första biten blir dyr men efterföljande bitar är väl nästan bara materialkostnad.
 
Låter som ett utmärkt litet projekt för närmaste gymnasieskola som har industriprogrammet .. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.