Hej alla.

Jag tror säkert att jag skulle kunna pussla ihop svar till mina frågor bland existerande frågor. Men jag försöker ändå samla ihop mina undringar här.

Först en bild på huset som ska ventileras:

huvudbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutsättningar:

  1. Framkanten (i bilden) är 5 meter hög och bakkanten 2.5 meter hög. Pulpettak.
  2. Full takhöjd utom i badrummet. Där blir takhöjd 2.5 meter.
  3. Bygger själv.
  4. Jag vet inget om ventilation
  5. Huset ska kallställas tidvis
  6. Enkelt värmesystem. Direktverkande el eller möjligtvis luftvärmepump

Frågor:

  1. Tilluft. En typ Fresh xx i varje sovrum?
  2. Frånluft. Badrummet (i duschdelen) måste ventileras. Räcker det med en kraftig typ "Pax-fläkt" (kan vara annat fabrikat förstås)? Eller nåt spirosystem med kanalfläkt?
  3. Frånluft högt upp i köksdelen? För att skapa undertryck i huset? Under vintern kommer kanske badrumsdörren att vara stängd för att hålla värme där utan att det läcker ut i resten av huset (ekonomi).
  4. Säg att det ska vara ett utluft i badrummet och ett i köket. Kan de dela spirosystem och fläkt? Eller ska de vara separata?

Jag tror jag börjar med de frågorna. Rörlängder och effekter kan vi ta sen om det finns någon som vill börja lära mig det här.

//Hoppas ni förstår vad jag är ute efter...//

Tack så länge.

Micke
 
Bäst här är troligen mekanisk frånluft från kök och badrum, de kan dela kanalsystem och således blir det bäst med en kanalfläkt som suger i båda, förslagsvis kopplar du kanalfläkten via en stegtransformator så du kan styra ventilationen (sänka när du inte är där). Tilluft blir bra som du skriver. Det blir ett relativt enkelt och billigt system. Undvik pax fläkt tycker jag, låter och väsnas mer.

En dyrare lösning är FTX, alltså mekanisk till och frånluft med värmeåtervinning, det blir mer jobb och du behöver dra spirorör till alla sovrummen också (för tilluft), dock är det bättre ur komfort (inget kalldrag från ventiler) och driftekonomi (du ventilerar inte ut värmen).
 
Tack.

Om jag går på frånluft i kök och badrum och låter dessa dela kanalsystem, behöver "kanalgrenarna" vara ungefär lika långa då? Misstänker att det påverkar draget.

Är det bättre att låta kök och badrum få separata ventilationskanaler med varsin fläkt för individuell styrning?

Dimensioner? 100, 125 (eller är det 130), 160? Husets storlek framgår av bilden i trådstarten.

/M
 
fl-fläkt RS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ex: Hur blev det här nu då...? ca: 2500:- i material
 
Mmmm. Det ser rimligt ut. Ser tom jätterimligt ut.Och enkelt.

Fläkt 33 l/s eller 58 l/s? Beror det på hur långa rör man tänker sig. Rörlängden beror på om man ska lägga rören på 2.5 meter. Om det ska upp högre i köket blir det 2 meter rör till. Men kanske räcker det med 2.5 upp till köksventilen?

Och flödet styr man med ventilerna?

Kallrasskydd?

Nu är nog frågorna slut sen. Tack för svaren.
 
Redigerat:
125mm spiro verkar vara lagom, är det trångt så går det säkert med 100mm också, större är bättre om du får plats. Kallrasskydd behövs inte om du inte tänkt dig stänga av fläkten helt. Att rörlängderna är olika spelar inte så stor roll, du justerar in flödet med ventilerna sen. Det är onödigt med varsin fläkt till badrum och kök, behövs inte.
 
Tack ni båda!
 
Flödet styr du med varvtalsregulatorn (transformatorregl),åtminstone om du väljer c-fläkten.Fördelningen mellan rummen ställs med ventilerna. Om du väljer den mindre så kan fortfarande varvtalsregulatorn vara bra att ha när du vill köra miniflöde under vintern men då kan du välja den ngt billigare tyristorregleringen.Finns ingen större ide att gå upp och hämta luften uppe vid taket i köket. Ev matos som slunkit förbi spisfläkten orkar ändå inte sugas in direkt i ventilen.
 
Nu ser jag den inritade LVP:en också. Precis. Just där ska den eventuellt sitta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.