Hej hej!

Vi bor i en hyresrätt med plattsatt uteplats. Uteplatsen ligger i vinkel och fasaden är i tegel.
Efter att i flera år kört med diverse parasoller och paviljonger börjar vi rejält trötta på att tömma dom på vatten och förankra titt som tätt.

Vi skulle vilja ha ett enkelt tak men har väldigt ont om tid för att dra igång ett bygge.

Någon som vet om det finns materialsatser att köpa typ som till friggebodar?

Har bara hittat den typen av lösningar på tyska, österrikiska och schweiziska sidor.
Finns det inget sådant i Sverige?

Exempel från Tyskland, se Überdachung.
http://www.holzon.de/
 
Mikael_L
Hej.
För det första, får ni bygga?
Både byggnadsnämnd och fastighetsägaren kan helt klart ha synpunkter på detta.

Sen tror jag inte man sparar så väldigt mycket tid och besvär med någon färdig materialsats, kolla byggbeskrivningarna här först.
http://www.byggbeskrivningar.se/

och http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/byggbesk.aspx?Id=21

Eller något annat som verkar passa.

Kan ni förövrigt förankra taket mot huset eller blir allt helt fristående. För det förändrar dimensioneringen av uppstagning lite.
 
Ja, vi får bygga. Det ska bara vara ett skärmtak, d.v.s. inga sidor. Enda kravet är att det ska se ut som övriga uteplatser i området. Nu är förvisso ingen av dom lika men snarlika åtminstone.
Förankring mot vägg.

Jag har tittat på byggbeskrivningarna och det är inte lönsamheten jag räknar på, det är tiden jag inte har att mäta upp och såga till allt. Förutom att jag inte ens äger en såg. Jag hade hoppats att man typ kunde beställa enligt mått ungefär: 3x4 meter, tak, skruv o.s.v färdiguträknat. Alternativet är att be en snickare men min fråga var OM det finns byggsatser i Sverige så är ju inte själva monteringen problemet.

Ytterligare ett problem är att vi inte har någonstans att förvara allt under byggandet så därför hade jag hoppats att någon kände till ett företag med byggsats så man kan spara lite tid.

Och nej....det behöver inte vara klart till midsommar. :D
 
Mikael_L
Har du kollat med bauhaus, dom verkar ju ha ganska mycket saker i byggsats.

(Och är tyskt .. ;))
 
Näää det har jag faktiskt inte gjort. Finns nog ett typ 3 mil bort.
Har bara googlat och det var klent resultat. Däremot är jag mäkta imponerad över utbudet på den tyska siten.
 
en större markis då?
 
Markis! Och 2 pinnar 2 m höga och lite linor att spänna den mot marken. Annars kan vinden lätt orsaka skada.
Det är nog det enklaste.
 
Nu har jag iaf kommit så långt att jag konstaterat att "färdiga" lösningar bara finns som limträstomme. Ibland räcker det med att veta vilket ord man ska söka på, i detta fall "limträstomme". Det blir lite väl saftigt pris för ett futtigt litet tak så räknandet går vidare.

Vi har övervägt markis men lämnar det eftersom vi både har okänd tegelvägg samt två illa placerade stuprör. En önskan med fast tak är att det ska kunna skydda utemöblerna under höst och vinter och då går ju markis bort av bara den anledningen.

Just nu lutar det mest åt att vi kör med stolpar på plintar och någon, ännu icke utklurad, lösning för stuprören. Det går ju att skjuta in ett plasttak med urfasning för stupröret. Uteplatsen ligger i vinkel med ett stuprör på varje vägg (i mitten av väggen ungefär). I bakkant går det att få in en bärlina bakom stupröret men inte i sidled.
 
Rännan kan faktiskt fortsätta i 30 cm till. Där ha stuprör.
 
kamilenski skrev:
Rännan kan faktiskt fortsätta i 30 cm till. Där ha stuprör.
:S Hänger inte med riktigt....stuprören är fasta och befintliga. Inget vi ska bygga eller flytta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.