Har planer på att göra ett enklare staket så att ungarna inte kan smita runt tomten ut mot den (tyvärr) så snabbtrafikerade vägen. Är en kortare strecka på knappa 5 meter och sen tror jag också att det kommer vara en provisorisk lösning då det nog kommer bli förändringar just där staketet ska stå.

Är tyvärr en färsking på det mesta vad gäller byggande och därför behöver jag råd och tips:

Siktar på färdiga plintar (2 tums stolpar) som jag tänkt gräva ner. Första frågan blir då, om jag gräver ner dessa, kan det funka att fylla upp med makadam? Vill ju inte gjuta fast eller fixera dom för mkt för det ska ju gå att flytta i framtiden. Något annat tips?

Har tänkt ha stolpar som är 45X70 då det är så pass kort sträcka. Är jag helt ute och svävar då?

Slutligen skulle jag vara väldigt tacksam om jag fick lite allmänna råd vad jag bör tänka på. Förstår att den korta sträckan inte ställer samma höga krav, men trots att det är tillfälligt så vill jag ju ändå att det ska bli någorlunda bra. Tips tas vänligen emot! :)

När blir det förresten för sent att hålla på med markarbeten? Börjar vi närma oss smärtgränsen redan? Bor i södra Norrland och det har ju blivit lite kallare, men ej frost ännu.

Mvh

Rookien
 
Jag köpte färdiga plintar på byggmax till mitt staket, billigt som attans! Verkar funka bra, grävde hål, stack ner plinten och fyllde igen med jorden jag grävde upp med. Får se om det funkar efter några år men det tror jag nog.
 
Ett provisoriskt staket på 5 meter går väl att använda jordankare? Ska det vara köpta sektioner eller ska du bara lägga ett par tvärgående reglar mellan stolpen? Såna fall räcker nog stolparna, även om jag skulle ha 70x70 och 45x45 tvärgående, cc stolpen exempelvis 1.60m och cc reglarna 15cm....blir nog relativt snyggt:cool:
 
Farsan som hjälpte mig med bygget använde jordankare till sitt staket, men hos mig är det sprängsten så vi vågade oss inte på att slå ner något i den steniga jorden. Köp ett eller ett par ankare och testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.