Finns det nåt superenkelt ritprogram (gärna på svenska) för att rita planlösningar????
 
Är man ute efter superenkelt så är nog penna och papper fortfarande enklast i all fall till att börja med. Innan jag hade datorer klippte jag ut alla möbler i någon lämplig skala och sedan kunde man lätt flytta runt dem och rita omkring.

Alla ritprogram har en liten eller stor inlärningströskel och inga är vad jag vet på svenska. Jag har ritat i MS Paint (ingår i Windows tror jag), Visio och till slut fastnat för SketchUp. Men inget av dessa program är egentilgen superenkla. MS Paint är enklast att börja med, men då blir det lite svårt att rita i skala. Visio kostar pengar och är inte helt självklart. Där kan man rita plata ritningar. I Sketchup (som är gratis) kan man rita i 3-D. Men det krävs lite övning där med.
 
Det går utmärkt att rita 2D i Sketchup. Det är bara att låta bli att dra iväg i höjdled. Sketchup funkar kanon även till planlösningar.
 
Powerpoint kan fungera hjälpligt också. Det har fördelen framför paint att man kan flytta runt saker. Det finns också möbler i programmet.

/fredrik
 
Snailman
Jag har ritat ett antal planlösningar i Revit, det är väldigt lättanvänt tycker jag. Man kan även se hela huset i 3D sedan oxå.
 
Smartdraw (gratis demo, kostar sedan), utöver de redan nämnda, fungerar också hyfsat. Jag vet flera som verkligen gillar det men själv blev jag aldrig helt övertygat.

Jag gör 99% av mina skisser med rutat block och penna. Går snabbare att få ihop en skiss än att boota datorn. Fast, jag har gjort tekniska skisser sedan jag var tio och dessutom läst ritteknik på gymnasiet så jag har väl en viss vana. Den sista procenten gör jag i datorn för att jag tycker det är kul och även om jag är rätt slängd i både datorhantering, grafikprogram, CAD etc. så är pappret snabbast för de ändå relativt enkla grejer man gör hemma. Jag skrev t.o.m. mitt specialarbete i gymnasiet om CAD men för hemmabruk så är inlärningströskeln för hög tycker jag. Har man verkligen intresse så kan man väl göra det men annars så är bästa användningen av sin tid papper och penna och snacka med arktitekt/ritkontor för tekniska skisser för byggnation och bygglov.

När jag väl skissar i datorn så kör jag sketchup. Kul, gratis och rätt lätt att lära sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.