Har satt upp nätstängsel nu för att hålla småttingarna inne på gräsmattan och inte ute på den vansinnigt roliga bilvägen. Nu återstår bara att tillverka ett par grindar, men innan jag gör det vill jag ha klart för mig hur låskonstruktionen kommer se ut. Nån som har några bra förslag på såna? Det gör ingenting om man kan tillverka dem själv ...
Grinden kommer (troligen) bara öppnas inåt, jag vill kunna öppna den med en hand oavsett om jag kommer inifrån eller utifrån, men barnen skall inte kunna öppna den inifrån förrän de är åtminstone fem år. Helst ska grinden automatiskt låsas när dn stängs.
 
Ett alternativ kan vara boxlås(grisbox/hästbox), finns på Jula, biltema, järnbutiker. Brukar t.ex sitta på grindarna på förskolor.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=020027
Jag satte det på dörrarna till vedboden, där inte mina barn får härja runt själva. Det fungerar bra, vid 4års ålder ungefär så kan barnen få upp låsen med originalinställningen. Dock går det att höja fjäderkraften genom att stoppa i brickor(nja, görs nog lämpligast av en rörbit eg). -Isf se bara till att frugan får upp låset också...

När barnen börjar få upp låset så finns en viss klämrisk.
 
Tackar för tipset. Har just varit på Biltema och köpt ett par stycken och ska montera dem så snart jag fått gjort grindarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.