8)Hej, jag har tänkt att bygga ett enkelt kallgarage på mitt sommarställe, (skogstomt).
Min plan är att ta dit en maskin som kan ta bort stubb och sten och sedan grovutjämna marken, sedan köpa lämpligt grus eller vad som kan vara bra och billigt att lägga på för att sedan stampa det hårt med en sådan där skakmaskin ni vet.
Därefter tänkte jag gjuta ner I- balk stående, som på ena sidan kommer att bli runt 2,4m hög och den andra sidan ca 3,1m hög, uppe på dom ska jag lägga balk så jag får ett tak som lutar åt ett håll.
Därefter slår jag på lämliga reglar så att jag kan brädkläda det hela, måtten ska vara 6 x 8m.
Ska försöka hitta lite begagnad balk eller kanske räls.
Därinne ska jag kunna ställa MC, Båttrailer och bil.
Vad tror stämman om det, ska det inte kunna bli ett förhållandevis billigt garage, och är det någon som har några bra idéer som kan få det ännu billigare? :)
 
Jag tror du är fel ute om du inte är svetsare och jobbar på en metallskrot.
T.ex. kostar en I-balk med höjd 100mm ca 160kr/m
Dessutom låter det krångligt att fästa ihop stommen.

Bygg istället ungefär som en gammal lada är byggd:

Gjut plintar med stolpskor i.
Sätt stolpar med t.ex. cc 2.40 och slå på en diagonalsträva i varje sektion.
Sätt dit ett hammarband på toppen att ställa takstolar på.
Sätt horisontella spikreglar på utsidan.(extra stadiga eftersom det är långt i mellan stolparna)
Spika fasadbrädorna kant i kant utan lockbräda så blir det billigast per kvadratmeter.
Fasaden kommer att ha små springor, men om du inte ska gjuta golv måste det ändå vara luftigt för att markfukten inte ska stängas inne.
Lägg grus, sand och cementplattor på "golvet"
Takstolar bygger du lätt själv. Om du väljer ett lätt plåttak och har tillräcklig lutning (snölast) så behöver du inte oroa dig för hållfastheten.
 
Kul med nya förslag, nu kan jag ju svetsa och att köpa ny balk är ju inte att tänka på.
Men jag hade ju tänkt att få tag i något som ligger och skräpar eller gammal räls.
Men det här med hammarband på toppen och ställa takstolarna på förstår jag inte riktigt, menar du att jag ska ha samma typ av tak som i mitt förslag, du har väl ingen enklare ritning eller så?
Men tack för förslaget jag ska fundera på det. :-/
 
aug52 skrev:
Men jag hade ju tänkt att få tag i något som ligger och skräpar eller gammal räls.
>:( Stambanorna ger du fasen i. ;)
 
Jag hade tänkt mig ett vanligt tak med nock i mitten. Men visst går det att göra ett tak som lutar åt ett håll.
Minsta taklutning vid plåttak tror jag är 14grader.
Med så liten lutning måste man nog tänka till lite extra så att det verkligen håller.
6m brett är ganska mycket om man inte gör någon riktig takstol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.