Hej Byggahus!

Jag har renoverat mitt kök och jag håller på sätta upp 3 stycken trähyllor mot en gipsvägg.

Hyllorna (som är 218cm långa) har jag satt mellan 2 betongväggar med små reglar som förhoppningsvis ska klara vikten. (se bilden) För att hyllplanen ska hålla och inte vika sig på mitten kommer jag sätta upp 4 konsoler under varje hylla (på gipsväggen)

Väggen består av enkelgips som jag har kaklat. Mina konsoler är 10mm tjocka, vilket betyder att det bör finnas min. 13mm + 5mm + 10mm mellan pluggen och skruvhuvudet (enkelgipsskriva + kakel + konsolen)

Jag har fått olika tips från olika byggaffärer, några rekommenderar mollypluggar, några universalpluggar. Jag är lite osäker på vilka som är bäst, jag vill helst inte förstöra kaklet (är lite rädd att om jag använder molly, kan de expandera så mycket att kaklet spricker.) Vad tror ni?

Jag har redan borrat hål till alla konsoler, 8mm.

Har ni tips på vad ni tycker jag ska använda?

Tacksam för alla svar!

IMG_2451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Johan.
 
Jag hade använt 8mm nylonplugg (universalplugg). Metallexpander (molly) är kanon men mot kaklet finns det risk att hela pluggen börjar rotera när du drar skruven.
Se till att använda tillräckligt långa skruv (10mm för konsolen + pluggens längd).
 
jag tänkte inte på det, tack för ditt svar!

Tror du att hyllorna/väggen kommer klara vikten? Jag tänkte inte lägga jättetunga saker på hyllorna men men, man kan bli lite rädd ;)
 
jpeuron skrev:
skulle du rekommendera [länk] eller de som öppnas i V [länk] ?
Plugg är en djungel och varje tillverkare har sin variant. Jag kan inte säga vilken som är bättre än den andra utan brukar ta det som finns på hyllan i den affär jag är. Just nu har jag plugg från Fischer och Essve hemma, båda fungerar bra.
http://www.fischer.de/en/Product-Range/General-fixings/Universal-plug-UX/Universal-plug-UX
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397798-universalplugg/

Pluggen från classe är relativt kort, tänk på att det är både kakel och gips.
 
  • Gilla
jpeuron
  • Laddar…
jpeuron skrev:
jag tänkte inte på det, tack för ditt svar!

Tror du att hyllorna/väggen kommer klara vikten? Jag tänkte inte lägga jättetunga saker på hyllorna men men, man kan bli lite rädd ;)
Jag tror inte du behöver vara orolig. Kaklet gör att det blir stabilt och tål betydligt mer än en enkel gipsskiva.
 
  • Gilla
jpeuron
  • Laddar…
Tack så mycket för din hjälp jtl, mycket uppskattat. Har precis skaffat universalplugg och skruv, ska sätta hyllorna idag.

ha en bra dag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.