Jag har satt enkelgips i badrummet och räknade med att det skulle räcka men är nu lite osäker. Avståndet mellan reglarna är 45 och det sitter gott om kortlingar överallt, se bild. Tar gärna emot åsikter om detta.

mvh
/Christer
 
  • IMG0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG0001_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det sitter lika mycket kortlingar i alla fack lär det inte vara något problem (jag tror inte att det är något problem även om det inte gör det, men då följer det inte gällande branschregler). Se bara till att dra på ett tätskikt med tillräckligt ånggenomgångsmotstånd eftersom du har vanliga gipsskivor och inte Glasroc, Masterboard el. likn.
 
Det vore okej även utan kortlingarna. Enkelgips på 450 c/c är böjstyvt nog.

Att använda ett tätskikt med högt ånggenomgångsmotstånd bör man göra även om man har Masterboard/Glasroc på träreglar. Men visst, det är extra viktigt med kartonggips.
 
Gäller 450 c/c fortfarande med vanlig gips?

Med 12,5 mm Glasroc skall det vara 300 c/c alt. 2 lager på 450 c/c. Med 15,5 mm varianten räcker det med 450 c/c.
 
Ja, men vanlig gips är samma avstånd som tidigare. Vet faktiskt inte varför det skiljer.
 
Tack för svar - ibland behöver man lite råd när man håller på själv och tattar.Jag kör på enkelgips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.