Jag vill stödja upp en kant på en damm men är inte säker på vad som är lämpligt.

Muren, eller vad som nu blir bäst, behöver bli ungefär en halvmeter hög och tio meter lång. Halva höjden under och halva över vattenlinjen. Nu sluttar marken ner mot vattenlinjen men det ska då fyllas upp ett par decimeter.

Botten på dammen är ganska mjuk/lerig. Hur kan jag förstärka den? Jag kommer inte ge mig på att gjuta en grund eller så.

Eftersom det bara blir några få m2 så har jag tittat på färdiga betongstenar, keystone och allt vad de heter men vilka är lämpligast här?

Jag hoppas att ha fisk i dammen så det får inte vara något som läcker gift och helt ska ytan vara någorlunda slät så de inte river sig.

Tips?

/Ola
 
Ser ju helt rätt ut för mig men var köper man som privatis sådant och finns det i tillräckligt små dimensioner månne?

[edit] Fanns ju kontaktuppgifter på sidan... lika så bra att kolla med dem helt enkelt :)
 
Redigerat:
Hittade även något som heter Aqvissponten eller Joraplankan som bland annat verkar användas till poolsidor. Men även där var det rätt tunnt med information om var man köper grejerna.
 
Gör ett nytt försök då plastspont visade sig vara för dyrt. Aqvistspont t.ex. kostade över 800 kr/m2 plus frakt och om man hade tur att den längden man behövde ändå skulle tillverkas till något annat, större projekt.

Så, andra tips på enkelt stöd i vattenlinje?
 
L-stöd i betong?
 
Känns som riktigt overkill när stödet ska bli ett par decimeter högt men det kanske blir det billigaste. Får undersöka om jag kan hitta så små för jag har inte tid att gjuta egna tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.