Såg i den andra rådjurs tråden att man frågar efter rådjursäkra växter men enbart får en massa tips om bössor, staket, pink, hår m.m.

Denna tråd är alltså till för att informera om växter rådjuren inte äter. Jag vill ha många tips på växter rådjur inte tycker om tack!
Inga tips på hur man blir av med rådjur.

Sedan fråga nr 1:
Äter rådjur rosor?
 
Kom hem till oss och granska rabatterna. De låter allt vara. Rådjurssäkrad sen 1936 känns det som.

Funkia och allium är två växter som blommar hos oss... sen en massa gula sorter jag inte kan namnen på.

Pionerna låter de också vara.

hm, nåt mer....var det... jo, Vallmon får också växa ifred.

-puh, det är inte direkt trädgården vi lagt mest tid på de senaste åren, men det växer så det knakar därute.

Edit: för nåt år sen fotade nina lite blommor:
Dessa blommor är jag rätt säker på att rådjuren lämnar orörda:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/juni/blommor.html

http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/maj/blom_rod2.jpg


...fast, visst. Bladen på syrenerna nafsar de på och kärleksörten har vi aldrig sett blomma ;D.
 
Hemmakatten
Rådjur har, liksom vi människor, olika matvanor och olika tycke och smak.
Vissa påstår att rådjur inte gillar gula blommor som påskliljor och gula krokus och gula tulpaner. Stämmer inte alls.
Ett rådjur som kommer direkt från skogen till en villaträdgård kanske är lite mer sparsmakad. Men de rådjur som alltid rör sig (och bor) i villaområdena äter nog det mesta. Framförallt om vintern varit hård.
Vissa år åt rådjuren rent i vår trädgård, andra år rörde de knappt något, utan föredrog grannens buffé.
Men jag har i alla fall samma erfarenheter som fasting, funkiorna och pionerna och även en del Allium-lökar har de låtit vara. Vanlig gräslök däremot tycker de har varit jättegott. :)
 
...eller så är trädgårdsrådjuren mer kräsna för de vet vad som finns i området.

Ett skogsrådjur blir kanske helt stissigt i en trädgård och gör rent hus - ungefär som en varg/räv i en hönsgård/fårhage....vad vet jag.
 
Hemmakatten skrev:
Vissa påstår att rådjur inte gillar gula blommor som påskliljor och gula krokus och gula tulpaner. Stämmer inte alls.
Jag skulle nog inte gå så långt som att säga att det inte stämmer alls... När de ser färgen på tulpanerna och när det finns både röda och gula att välja mellan brukar de ta de röda först. Däremot knaprar de i sig alla färger så länge de inte kan se skillnad på dem. Och påskliljor får faktiskt ofta vara i fred om det finns annat att välja på.

Rent allmänt kan man kanske inte kalla så många växter för "garanterat rådjurssäkra", men man kan i alla fall göra en lista på ungefär vilken ordning de verkar föredra växterna i, t.ex. att de äter scilla hellre än snödroppar och tulpaner hellre än påskliljor.
 
Rådjur har ett mycket dåligt färgseende. Kanske reagerar den på gråskalan men det låter osannolikt då? Den använder sitt luktsinne vid val av föda...
 
Totte_S
Hos oss hinner vare sig rådjuren eller vi se färgen på tulpanerna innan de asen knaprat i sig dem. ;)
Rosknoppar ryker all världens väg.
Har hört en teori om att dräktiga getter, liksom vissa havande kvinnor, inte är så nogräknade med vad de stoppar i sig. ;D
 
Rådjur är som en restauranggäst.

Plockar lite av varje, äter rent på det dom gillar och ser fram emot nästa meny som ges ut efter säsong!
 
Vi har återkommande rådjur i våran trädgård nästan varje kväll, normalt 2-3 st men ibland 5-6 st. I många år försökte vi skrämma bort dem, men till slut anpassade vi oss efter dem. De senaste tio åren har vi inte brytt oss. Vi har också en stor trädgård med många stora rabatter och alla sorters växter.

Det finns vissa växter de undantagslöst ger sig på tidigt på vårarna, dit hör krokus och tulpaner, så de har vi blodmjöl blandat med vatten (finns att köpa) som vi sprutar kring dessa växter. Nästa favorit för dem blir höstfloxen, som de tycks älska blomknopparna på. Resten låter de vara, så även här sprutas blodmjöl.

I övrigt undrar jag vad de egentligen betar hos oss, om det vär ogräs :D, för de låter allt vara. Något enstaka år har en individ gillat rabarber, funkia, kärleksört och annat de inte sägs äta, men flertalet år är allt helt orört.

Våra perenner har överlevt angreppen varje år, dock inte de fruktträd vi satte utan skydd. De måste man skydda (plaströr) de första åren. Därför blev vi så ilskna på rådjuren, men när träden växt upp, rör rådjuren dem aldrig, och numera ser vi fram mot våra besökarre på kvällarna.

Rådjuren är synnerligen trevliga grannar och besvärar oss är minimalt jämfört med grannarnas katters doftande rester och annat de lämnar i rabatterna eller på gräsmattan.
 
Måste säga att jag är extremt avundsjuk på er, Leobalk. Vi hörde när vi började bygga att det skulle springa omkring både räv och rådjur i krokarna men har hittills inte sett ett enda vilt djur, (utom mig själv i spegeln på morgonen.)

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.