Ska gjuta en terrass på ca 4x6m samt en platta till ett glasat uterum med plasttak på ca 4x6m.

Terrassen tänkte jag ha 100mm cellplast under och jag undrar om bäst och enklast är att bara spika en enkel brädform till denna platta?

Uterummet kommer ha 300mm cellplast och jag lägger i golvvärme ifall man på hösten vill ha lite värme i plattan. Uterummet kommer inte vara med något riktigt isolerglas eller annat så jag är medveten om att det blir elda för kråkorna men lite ljummet i plattan gör stor skillnad i ett kallt uterum om man ska sitta ute. Lättast och bäst är det att spika en vanlig form till detta också?
 
Jag skulle nog fundera på kantelement med cellplast för att hålla kvar värmen i plattan. Annars blir det nog rejält kallt längs kanterna.
 
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog fundera på kantelement med cellplast för att hålla kvar värmen i plattan. Annars blir det nog rejält kallt längs kanterna.
Det är nog sant. Tänkte jag kunde göra någon enklare billigare konstruktion då jag är väldigt tveksam till om jag någonsin kommer slå på golvvärme. Kommer ju vara ett glasat uterum så värmen försvinner väl bara iväg.

Sen vet jag inte hur jag tror att det skulle funka. Låt säga det är en varmsommardag, på kvällen ska man ha gäster och tänkt sitta där till sena natten.
Om jag då på morgonen vrider på värmen i plattan så kommer den väl knappt hinna bli varm till kvällen då vi tänkt sitta där?

Samma sak om vi ska sitta där på en kall höstkväll när det är 2grader varmt ute. Då ska jag vrida på värmen i plattan 3dagar innan och elda för kråkorna för att ha en ljummen platta tills vi tänkt sitta där. Visserligen jordvärmepump men ändå.

Bortkastat med golvvärme i plattan?
 
F
Slangen är billig. Kanske inte så dumt att lägga den ändå, nån gång i framtiden kan det finnas behov. Vill du inte betala för isolerade kantelement så kan du spika form och klä invändigt med EPS (S200 eller S300) invändigt och putsa utvändigt sen. Blir billigare än kantelement men mer jobb. Finns även raka kantelement (I-element) med betongliknande utsida. Billigare än L-element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.