Hej!

Vill enkelt och snyggt bygga en stabil hylla liknande denna:

värde_hylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den på bilden är från IKEA och är 21 cm djup. Jag skulle vilja ha den något djupare, och kunna ställa tallrikar och porslin på den utan att hyllorna ger vika. Hur gör jag en sådan enkel hylla på stabilast möjliga sätt? Jag vill att hyllorna helst bara fäster på reglar bakom, och ingenting på sidan.

Tacksam för tips!

Josefin
 
Jag har tittat på monteringsanvisningen och tror inte att jag skulle våga belasta den med tallrikar eller annat porslin.
Om du sätter enkla snedstöd mellan hylla och vertikal regel så blir det en helt annan sak, kanske inte lika "elegant" men betydligt mer användbar som hylla.
 
AXS
Du får göra en dold konstruktion i stål som du sedan klär i trä för att det ska funka.
 
I konstruktionen av ungerska bokhyllan så använder dom en kil under varje hyllplan. Det har flera fördelar som dold montage av reglarna på väggen, behöver inte vara så noga vid tillverkningen, när hyllan krymper så kan man kompensera glappet med kilen.
Men förutom det har den någon annan funktion. Jag tänker mig att man skruvar fast eller limmar fast varje hyllplan i reglarna.
Har försökt att googla konstruktören och varför man måste använda killar men inte hittat info. Däremot har jag sett båda nämnda konstruktionerna.


Pär
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.