Hej

Jag håller på att förbereda väggar och tak och måste planera lite lätt för kommande FTX.

Jag har en plats i garaget (under huset) i ett hörn där jag har tänkt att FTXen ska sitta. Detta på grund av att det finns en bra chans att just där göra ett schakt där rören kan ta sig upp genom övervåningen och upp på vinden, för att sedan sprida sig till alla rum.

Några korta frågor:

1) Först och främst, där aggregatet sitter, jag antar att det är fyra rör som går dit (till, från, intag, utblås).

2) Dimensioner på dessa är? Jag antar att det är 160 eller 200 som är rimligt. Jag anpassar schaktet efter vad som behövs.

3) Är det vettigt att även kanalerna som leder ut går upp på vinden och sedan ut? Jag kan, om jag måste, ta ut dessa rör ut under ett soldäck, i så fall på samma våning som FTXen står. Men rören kan bli lite i vägen kanske.

4) Ska det vara långt mellan de två kanalerna på utsidan, jag antar att om de sitter 20 cm ifrån varandra så suger tilluftskanalen in samma luft som man nyss blåste ut. Bör de sitta på en varsin gavel? Alla möjligheter finns. Vi bor vid en hårt trafikerad väg och jag har hört att tilluften om möjligt ska vara på ett sådant ställe att vägljud undviks, t.ex. på bortsidan. Är detta något man bör ta hänsyn till?

Övrigt av värde gällande placering mm?

Tack!
 
Hej, kan tipsa om att ganska många vent-materialsfirmor på nätet gör ventilationsritningar till en billig peng. Jag har precis fått min ritning från Alig, där jag skickade över ritningarna på huset och sedan gjorde en genomgång av önskemål och detaljer över telefon med en ingenjör, och sedan kom ritning och materialspec i mailen. Väldigt smidigt faktiskt.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Tänk på att försöka placera aggregatet så långt som möjligt från "tysta" rum som sovrum. Även med ljuddämpare avtar ljudet från aggregatet ju längre bort man kommer.
Kanalerna ska isoleras också, det kommer att påverka storleken på ditt schakt.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Forbo skrev:
Hej, kan tipsa om att ganska många vent-materialsfirmor på nätet gör ventilationsritningar till en billig peng. Jag har precis fått min ritning från Alig, där jag skickade över ritningarna på huset och sedan gjorde en genomgång av önskemål och detaljer över telefon med en ingenjör, och sedan kom ritning och materialspec i mailen. Väldigt smidigt faktiskt.
Jag gjorde likadant när vi byggde hus 2010, fast jag anlitade Soliduct https://www.soliduct.se/

De hade en konstruktör i Göteborgstrakten som gjorde ritningarna med mina dwg-ritningar som underlag.
Ett par mail fram och tillbaka om detaljer så hade vi ritning och materialspecifikation,
som det bara var att sticka i händerna på byggmästaren.

I övrigt om TS frågor:
Kanaldimensionerna beror ju på aggregatet. Hos mig är det 160 mm kanaler närmast aggregatet och 100 mm längst ut vid ventilerna.
Det finns kombiventiler för till- och avluft. Men det känns vettigare att skilja dem åt.
Hos mig sitter tilluften på gavelväggen och avluften uppe på taket.

Och ja, fyra rör från aggregatet :)

PS
Glöm inte att rören skall isoleras, där de går genom kalla utrymmen, så du inte tappar värme på vägen.
Isoleringen tar också plats. Jag blev rekommenderad 80 mm isolering (men har mycket mer).
 
Forbo skrev:
Hej, kan tipsa om att ganska många vent-materialsfirmor på nätet gör ventilationsritningar till en billig peng. Jag har precis fått min ritning från Alig, där jag skickade över ritningarna på huset och sedan gjorde en genomgång av önskemål och detaljer över telefon med en ingenjör, och sedan kom ritning och materialspec i mailen. Väldigt smidigt faktiskt.
Vad fick du betala? Har precis beställt ett combidon för avluft/uteluft. Tror det inte blir några problem att man får in samma luft, den lär blandas direkt i öppna luften. Min avluft går till en skorstenspipa just vilket inte känns så bra.
 
Tack för tankarna. Kanske skulle man låta någon projektera det. Problemet (kanske?) är att jag bygger ur huset själv utan särskilt detaljerade ritningar och det nya flyter ihop med det gamla och det blir en massa speciallösningar överallt. Det känns som att det är mer eller mindre omöjligt att projektera det i detalj utan att vara här och titta på alla knasigheter. :)

Behöver man isolera rören även där de går inuti väggar i huset? Eller räcker de med att de bäddas in lite smått?

Där rören går på vinden sen så tänker jag mig att de går precis ovanför bjälklaget och dränks i sprutisoleringen som kommer att ligga minst ett par decimeter över. Det duger eller?
 
tobbew skrev:
...
Behöver man isolera rören även där de går inuti väggar i huset? Eller räcker de med att de bäddas in lite smått?
...
Det räcker nog bra.

tobbew skrev:
...
Där rören går på vinden sen så tänker jag mig att de går precis ovanför bjälklaget och dränks i sprutisoleringen som kommer att ligga minst ett par decimeter över. Det duger eller?
Precis så har jag gjort. Rören går i ena kattvinden, och sedan har vi sprutat några dm isolering över.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Jag kanske får ta hjälp av en firma som projekterar.
Men att göra själva ventilationen är ändå ett år bort, så tills vidare, kan någon svara på, med viss säkerhet vilken rördimension som är mest trolig, just ut ur aggregatet, så att jag kan förstå hur stort schaktet blir.

Huset är strax under 200 m2 plus garaget som är på ca 100, där aggregatet kommer sitta.
Om det går att klara sig med 160-rör så vore det fantastiskt, men om 200 är bättre / nödvändigt så får schaktet helt enkelt bli vansinnigt stort :)
 
exempel på ett fabrikat som verkar vara poppis. Jag är själv på gång med FTX till 85 kvadrat + källare på 85. Jag kommer att sikta på HERU 100.
Östberg HERU 100 S EC A max 185 kvadrat, 160mm anslutning
Östberg HERU 130 S EC max 330 kvadrat, 200mm anslutning.

Uppgifterna från soliduct.se
 
Bytte själv till Heru 130 S EC till ca 180-200kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.