Jag har byggt ett enkelt tak av korugerad takplåt över en altan (för att förhindra takdropp från ovanliggande öppen balkong).

Har inte hittat något bra material till hängränna i framkant. "Riktiga" hängrännor är overkill och ser blaffigt ut. Det är inte precis Niagara-fallen som rinner av plåten (taket går bara ut ca 2 m från väggen).

Någon som har något tips på enkel lösning? Gärna billig också.
 
Totte_S
Jag har för mig att det ska finnas stuprör och rännor i en klenare dimension än de man normalt använder, men är inte 100. Någon annan kanske vet mer.
 
Det må finnas ett otal lösningar på Ditt problem.

1. Galvad plåt bockad till ränna, som ett kabelskydd

2. Vinkelprofil i aluminium

3. Uprofil i nämnda material

4. Uprofil i tryckat virke

5. kabelränna som installatörer av värmepumpar använder

Och låt fantasin flöda!

per
 
pernitta skrev:
Det må finnas ett otal lösningar på Ditt problem.

1. Galvad plåt bockad till ränna, som ett kabelskydd

2. Vinkelprofil i aluminium

3. Uprofil i nämnda material

4. Uprofil i tryckat virke

5. kabelränna som installatörer av värmepumpar använder

Och låt fantasin flöda!

per
Stort tack för förslagen. Var hittar man den typen av material du föreslår i lämpliga dimensioner? Hittar inget bra på byggmarknaderna. Helst ska det ju vara standardprodukter som kan komma till denna användning. Lite onödigt dyrt att anlita en plåtslagare (även om det säkert blir bra).
 
Jag skulle nog tillverka en ränna i tryckat virke med avrinning via kedja ner till marken - för skojs skull.

Men det är kanske enklast att besöka ett företag som installerar luft/luft-pumpar, Du har kanske sett den ränntyp dom monterar utomhus/inomhus. Avrinning via kedja eller rep med en sten som tyngd..

per
 
pernitta skrev:
Jag skulle nog tillverka en ränna i tryckat virke med avrinning via kedja ner till marken - för skojs skull.

Men det är kanske enklast att besöka ett företag som installerar luft/luft-pumpar, Du har kanske sett den ränntyp dom monterar utomhus/inomhus. Avrinning via kedja eller rep med en sten som tyngd..

per
Av estetiska skäl måste det nog bli en ränna i metall. Jag kollar upp med värmepumpsinstallatör.

Det där med kedjan/rep var också ett bra tips. Då slipper man ju stänket, å det blir tjusigt oxå.
 
Rep med sten fyller också en annan uppgift, det blir Din väderstation.

. stenen rör sig inte - det är vindstilla
. stenen pendlar - storm
. stenen blöt - det regnar
. stenen torr - det är uppehållsväder
. stenen vit - det snöar
. repet har gått av - blixten har gjort sitt
per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.