galento
Hej,skulle vara fint med en enkel grusbädd för traktorn att stå på.Är det rätt tänkt att skala av lite jord,lägga markduk och fylla upp med lämpligt grus:confused: .Är ett grövre grus lämpligare.Nu är det rena lervällingen där traktorn står(under tak men öppet framåt och bakåt )
Vore fint om traktorn kunde stå lite torrare med relativt enkla medel.:)
MVH G.
 
galento skrev:
Hej,skulle vara fint med en enkel grusbädd för traktorn att stå på.Är det rätt tänkt att skala av lite jord,lägga markduk och fylla upp med lämpligt grus:confused: .Är ett grövre grus lämpligare.Nu är det rena lervällingen där traktorn står(under tak men öppet framåt och bakåt )
Vore fint om traktorn kunde stå lite torrare med relativt enkla medel.:)
MVH G.
Rätt tänkt men jag skulle skippat markduken (förmodligen av snålhet)
Grovt grus bär mer än fint men är svårare att jämna till.
Tips är att lägga ett lager grovt och lite finare uppepå.
Vad är det för traktor förresten, själv kör jag BM.
 
galento
solo_innova skrev:
Rätt tänkt men jag skulle skippat markduken (förmodligen av snålhet)
Grovt grus bär mer än fint men är svårare att jämna till.
Tips är att lägga ett lager grovt och lite finare uppepå.
Vad är det för traktor förresten, själv kör jag BM.
Tack för svaret solo_innova ! Traktorn är en Deutz D 5206 -78. BM är härliga maskiner,vi har en BM36 i familjen.
Tänkte försöka dra ut det mesta gruset med snö/schakt bladet,sparar väl ryggen lite iallafall.Det vore skönt att slippa allt "gegget"
 
Vill du ha en grusbädd som ligger still och bär bra kan jag rekomendera bergkross. Vi har det i ett lider där vi har bilarna. Det är inte så vackert kanske men funkar väldigt bra. Rör sig inte när man går eller kör på det även där det ligger i tjockt lager.
 
Snåla inte med att skippa markduken om det är lera under. Bara tyngden av traktorn när den står stilla kommer att göra så att leran tränger upp.
 
galento
Tack för era svar,lägger nog markduk för säkerhets skull.Lastbilskillen rekommenderade typ : bärlager 035,sten upp till 35mm.Sen kan man kanske lägga ett lager bergkross ovanpå detta när det "satt" sig lite.:)
 
0-35 i botten är inte dumt. Beroende på hur lerigt det är så kanske man tom vill ha ännu grövre. I toppen skulle jag köra på krossad 0-18 eller dylikt
 
galento
Ja det kanske inte är så dumt,ska se om jag kan räkna ut hur många m3 det blir.
Ytan är 6.5 x 3.5 m och hade tänkt ca 3dm tjockt.
Fann denna formel 6,5x3,5x0,3 = ca 6,8 kubik skulle räcka.
Får se vad det kostar per kubik.
 
Den gamla skolboken ger längd*bredd*djup dvs 6.5*3.5*0.3=6.825 m3. :)

Nu skulle jag kanske lyxa lite och köra 3 dm 0-35 och 1 dm 0-18 i topp. Då till kommer 2.275 m3 till.
 
galento
mats_o skrev:
Den gamla skolboken ger längd*bredd*djup dvs 6.5*3.5*0.3=6.825 m3. :)

Nu skulle jag kanske lyxa lite och köra 3 dm 0-35 och 1 dm 0-18 i topp. Då till kommer 2.275 m3 till.
Man tackar och bugar;) ,har skickat prisförfrågan på några olika sorter till "grusgubben",kan bara hoppas det blir ett bra pris då vi är släkt:D ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.