Hej!

Vi håller på att bygga ett Attefallshus inomhus, huset ska ställas på plats till våren. Måtten är 4 x 6,20 meter. Håller just på att förbereda arbetet med grunden och funderar på vad som blir bäst. Huset har ett stabilt bjälklag med dubbla Kerto-balkar som bärlinor på långsidorna (se bild). Huset ska placeras i en backe med c:a 70 cm nivåskillnad mellan gavlarna. Berget ligger cirka 50 cm under befintlig markyta Vi har fått två förslag:
  • Alternativ 1.
    Skala bort jorden ned till berget. Gjuta plintar på plats, lägga ytterligare bärlinor på dessa och sedan skruva fast i trossbotten. Återfylla med dränerande material.

  • Alternativ 2.
    Gräva bort jorden och fylla upp en väl packad bädd av lämpligt material. Lägga ut 50x50 cm betongplattor och ovanpå dessa lecablock där vi bara ställer huset.
Det låter som alternativet med plattor/leca på en bädd är både enklast och har lägst kostnad. Vad kan nackdelarna vara?
 
  • Attefallshus under konstruktion med synliga bjälklag och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ingen kertobalk i mitten? Om ej, vad är dimensionen på golvbjälkarna i 4 metersriktningen? Vad är kertobalkarnas dimension och typbeteckning?

Jag skulle säga ett modifierat alternativ 1. Om du har berg 50 cm ner finns det väl ingen anledning att återfylla. Berg leder bort vatten. Du gjuter lämpligt antal plintar (beroende på bjälkdimensioner) som förankras med dubb i berget. Kryputrymmet lämnar du vindöppet.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Skall det användas för boende? Vi tänkte bygga till sommaren en komplementbostad på ca 40kvm med loft, vi kommer att gjuta platta utan golvvärme, känns mer riktigt än plintgrund, samt att man sparar mycket på innermåtten.
 
Jag vet dumt nog inte dimensioner och beteckning på Kertobalkarna. Bjälklaget i 4 metersriktningen är vanliga reglar (220 mm?) med placering cc 60. Jag måste åta till byggarna och kolla måtten exakt. Byggarna rekommenderar tre stenar på varje långsida och kanske en sten i mitten. Nu är huset upp-pallat på 3 x 2 stenar utmed långsidorna och känns oerhört stabilt.

God idé med höga plintar i sluttningen. Frågan är om en grusbädd blir enklare och billigare än plintar? Undrar om man skapa en grusbädd på berg som lutar drygt 10 cm per meter - utan risk för att bädden flyttas nedåt med tiden? Men kanske ändå plintar är enklast...?
 
Om det inte finns en kertobalk i husets mitt så bör du lägga en bärlina på plintar under mitten. 45x220 är för klen dimension till golv med 4 meters spännvidd oberoende av c/c avstånd. Du måste ta fram kertobalkarnas dimensioner för att man ska kunna räkna på antalet plintar. Att det är stabilt nu är bedrägligt. Snölasterna kan bli stora i Skövdetrakten.

Att lägga en grusbädd på ett sluttande berg för ett så litet hus tror jag är en dyr och tveksam lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.