Jag har en garageliknande byggnad på min tomt. Det är en enkel konstruktion med reglade väggar klädda med målad masonit (ska bytas) och plåttak. Problemet är golvet. Hela konstruktionen står på plintar och golvet är typ stampat jordgolv. Fuktigt och smutsigt med andra ord. Nu vill jag göra något åt detta och håller på att gräva ur jorden och slänger in makadam. På detta tänker jag gjuta. Frågan är nu om jag kan låta plintarna stå kvar och smälla upp en gjutram kring dem? Hur gör jag med armeringen längs kanterna? Det är inte meningen att det ska bli ett fullgott garage av det. Jag vill bara kunna sätta in cyklar, barnvagn och annat utan att det blir skitigt och fult.
 
Tyresö
Låt plintarna stå kvar - du kan till och med gjuta in dom i plattan. Där emot får du inte gjuta in något trä i betongen (reglar etc.) Armeringen gör du så här: lägg 2 st 12 mm slingor runt kanterna (ca: 5 - 10 cm mellan slingorna) och ovan på det klär du gjutformen med en 10 mm armeringsmatta. All armering ska hänga på 50 mm markdistansklossar (finns att köpa).
 
Jag har varit i samma läge, dessutom var mitt garage i smalaste laget. Jag tog av taket, delade i hörnen, lyfte bort väggarna, gjöt en ny platta och ställde tillbaka väggarna och lappade i 1 m extra vägg så garaget blev bredare.

Protte
 
Mikael_L
Men om TS gjuter en ny platta "mellan befintliga plintar" så undrar jag lite över vitsen med kantbalksarmering ... :x

Snölast och sådant tas ju alltså av de befintliga plintarna, så jag undrar om det inte räcker med att lägga en armeringsmatta (förslagsvis något mellan 6150 - 8100) och gjuta 8-10 cm tjockt runt denna.

Men det är klart, gjuter man ihop plintarna med plattan blir det förstås stora krafter med risk för sprickor ifall platta och plint rör sig gentemot varann.


Men det är ingen proffsåsikt detta, utan se det som lösa funderingar ...
 
Tanken är också att mura ett lager leca för att få upp konstruktionen ett par dm. Då försvinner väl något av plintarnas bärande funktion. Kanske jag ska försöka höja allt vid takfoten istället?
 
Tyresö
Mikael_L skrev:
Men om TS gjuter en ny platta "mellan befintliga plintar" så undrar jag lite över vitsen med kantbalksarmering ... :x

Snölast och sådant tas ju alltså av de befintliga plintarna, så jag undrar om det inte räcker med att lägga en armeringsmatta (förslagsvis något mellan 6150 - 8100) och gjuta 8-10 cm tjockt runt denna.

Men det är klart, gjuter man ihop plintarna med plattan blir det förstås stora krafter med risk för sprickor ifall platta och plint rör sig gentemot varann.


Men det är ingen proffsåsikt detta, utan se det som lösa funderingar ...
Det är möjligt att det går lika bra utan kantbalksarmering, men dom där extra hundralapparna och den där timmen extra jobb är för säkerhets skull värd att offra om man vill ha lugn och ro. Då har man gjort vad man kan.......
 
Tyresö
Åbacka skrev:
Tanken är också att mura ett lager leca för att få upp konstruktionen ett par dm. Då försvinner väl något av plintarnas bärande funktion. Kanske jag ska försöka höja allt vid takfoten istället?
Ett par dm leca väger så lite och påverkar inte hållfastheten på plattan, om du däremot murar ända upp till takfoten - då måste du definitivt ha 2 st 12 mm-slingor i kantbalken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.