Jag har två lampor i trädgården anslutna till samma transformator. Den ena har en kort kabel och är på 20W. Den andra har längre kabel och även den har en 20W-halogenlampa. Den med längre kabel lyser svagare än den andra och jag har förstått att det har med effektförlust att göra pga den långa kabeln.

Skulle det göra skillnad om jag satte i en annan lampa? Typ en ljusstarkare LED-lampa? Typ 3W LED istället för 20W halogen? Eller är det kört sålänge jag inte byter till grövre kabel?
 
En LED drar ju mindre ström, men om du ska kunna använda samma trafo så måste du ha en LED-modul som tar 12V inspänning, dvs den har en intern regulator som driver LEDen med konstant ström, i stort oberoende av inspänningen. Så om du byter alla halogenlampor mot en sådan LED så kommer alla troligen att lysa lika starkt, oberoende av kabellängd (till en viss gräns givetvis).

Att försöka få en halogenlampa och en LED att lysa lika starkt och med samma färgtemperatur är nog lönlöst.
 
Jag vågar mig på en följdfråga; det verkar finnas en mängd olika LED-lampor. De jag kikar på har märkningen "Spänning 11...18 VAC/DC" eller "Spänning 12 VAC/DC". Vad är skillnaden?
 
U=R*I
Resistansen i kabeln är ju konstant, alltså är det den höga strömmen till lampan som gör att spänningsfallet i kabeln blir stort. Skikar du mindre ström i kabeln (mindre lampeffekt) kommer också spänningsfallet över kabeln att bli mindre och lampan får mer av den ursprungliga spänningen (12V)
 
perrand skrev:
Jag vågar mig på en följdfråga; det verkar finnas en mängd olika LED-lampor. De jag kikar på har märkningen "Spänning 11...18 VAC/DC" eller "Spänning 12 VAC/DC". Vad är skillnaden?
Det är ung detsamma. Dom flesta LED-armaturer med inbyggd regulator kan ta en varierande inspänning, och dessutom både likspänning och växelspänning vilket gör valet av transformator ganska enkelt. Det duger med "naken" transformator (utan någon spänningsstabilisering). Men är den märkt 12V så får man anta att den inte tål alltför stor variation.
 
Om du har elektronisk trafo kan det bli problem med LED, för belastningen kan bli för låg då. Bästa är vanlig järnkärnetrafo till 12V-LED.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.