Hej. Köpte en ny GLL 3-80 laser som funkar utmärkt inomhus men med offset på fästskruven på bottensidan så glappar monteringen på min gamla BM1 laserfäste irriterande. Öppnade BM1-fästet och inser att konstruktionen inte är speciellt smart vad gäller precisionen. Fästskruven och dess axel är fäst med en spårsäkring som klämmer på en tjock bricka i kombination med två tunna skimsbrickor. Skimsbrickorna tillsammans var 1.35 mm tjocka så jag letade i skruvlådan och ersatte dessa med en syrafast båtbricka för M6. De båtbrickor jag hade hemma varierade från 1.5 till 1.55 mm i tjocklek. Med 1.55 mm brickan monterad är nu BM1 fästet perfekt utan glapp. Dessutom med båtbrickans stora yttterdiameter så är montaget mycket stabilare med stöd mot plastribborna på insidan. Bifogad bild visar färdig modifiering samt storleken på originalbrickorna.

Interiör av BM1 laserfäste med modifierad montering och båtbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset!

Fick precis hem min och låsningen nöp inte alls. BM1 känns väldigt gedigen och genomtänkt förutom själva låsningen som är direkt undermålig.

Trots de åtta (??) originalbrickorna så gick det ändå inte att spänna M7 muttern ordentligt då skruven är inte gängad hela vägen. Satte i extra brickor och därefter var det bara att balansera mellan hur lätt det ska vara att finjustera mot hur hårt den ska låsa.

Nöjd med min nu!

Så inte hela världen utan bara att peta loss den röda täckbrickan på justervredet för att komma åt att lossa/spänna muttern eller peta på extra brickor.
 
  • Elektronisk enhet isärtagen, skruvmejsel, skruvar och ringar organiserade på bord. Reparation eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bosch Professional BM1 lasermonteringsfäste på bord, verktyg, skruv, tillbehör synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.