Ja jag får lite lustiga infall ibland... Här är min situation: Jag har en ganska rejäl, om än lite nergången, jordkällare. Den består av (höftar bara till här) ett rum med mellanvägg, alltså 2 rum på kanske 2,5 gånger 3 meter vardera och 2 meter i takhöjd. Denna används inte till nånting, den ligger 20 meter från huset åt "fel" håll så den är inte ens förråd, den bara är där i utkanten av tomten... Den består av mycket tjocka stenväggar och stenhällar i taket samt tjockt med jord ovanpå. Nog om källaren. Min tanke är:

Längst in finns ett cementrör som går upp i slänten och ut för ventilation. Om jag gör en enkel skorsten och sätter en dörr mellan inre och yttre rummet har jag ett utrymme på sisådär 16 kubikmeter kanske. Vad tror ni om att göra en enkel bastu i detta utrymme, för att öla i med polarna vintertid, kasta sig i snön, och in igen? Det finns inte el där och jag tänker inte använda el för att värma den, det ska isåfall vara vedvärme.

Jag kom just på det och tänkte kanske nåt i stil med en stor öppen spis av rejält material där man eldar ved och lägger på stenar. I takt med att dessa värms lyfter man ut dem med en spade eller något och lägger dem på ett "aggregat" som man sen kan kasta vatten på. Jag vet inte hur tidiga saunas gjordes, info är välkommen. Men jag har för mig att man gjorde på liknande vis.

Mitt främsta aber är att jag tror att kanske de tjocka kalla stenväggarna suger åt sig all värme fort så att man aldrig får den höga goa bastutemperatur och fuktighet man vill ha. Tror ni att jag på nåt sätt skulle kunna få till tillräcklig bastuvärme för att göra det här till en behaglig ölbastu? Jag har ved så det räcker till...

Ideér? Input?
 
Ja jag kan uppdatera med de tankar jag har i denna minut....:) Jag har en gammal gjutjärnskamin som kanske är 30 x 100 cm med mycket tjockt gods, och genomborrad i godset med luftkanaler för snabb värmeverkan. Kan jag om jag eldar hårt i ett par timmar och får upp utrymmet till säg 40 grader, kasta vatten på kaminen och få upp bastutemperatur, eller kommer kaminen att spricka, eller kylas för mycket?

Idé nummer 2 bygger på mer saker jag har liggande: 2 st järnrör på kanske 1,8 meter längd, 30 cm i diameter och 10 mm tjocklek. Tunga jäklar. Kan jag kanske göra en enkel kamin av ett av dessa, en enkel lucka, med lite sten omkring, elda som en tok, och kasta vatten på rör och stenar. Jag antar att det krävs en viss massa för att man inte bara ska kyla allt direkt och inte få någon ånga eller hetta.

PS: Brandsäkerhet är inte ett problem, då sten inte brinner.....:p
 
Idén låter bra. Ett aggregat kostar från 1200:- skorsten bygger du själv. Tänk på ventilationen, eldning tar en massa luft. Lycka till // Erik.
 
gaffa skrev:
Jag har en gammal gjutjärnskamin som kanske är 30 x 100 cm med mycket tjockt gods, och genomborrad i godset med luftkanaler för snabb värmeverkan. Kan jag om jag eldar hårt i ett par timmar och får upp utrymmet till säg 40 grader, kasta vatten på kaminen och få upp bastutemperatur, eller kommer kaminen att spricka, eller kylas för mycket?
Kompisen har en mindre gammal vedspis i sin mobila bastu. Fungerar alldeles utmärkt för det syftet. Bara att elda på som en galning i någon timme, sedan är bastun varm. Vatten ovanpå har aldrig varit något problem heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.