Hur tänker du spara i vinter?

  • Elda mer ved än vanligt

    305 Röster 55,2%
  • Sänka temperaturen inne

    412 Röster 74,5%
  • Inte värma alla rum

    120 Röster 21,7%
  • Har skaffat värmepump

    69 Röster 12,5%
  • Duscha mindre

    236 Röster 42,7%
  • Ha färre lampor tända

    217 Röster 39,2%
  • Säga upp abonnemang (streamingtjänster etc)

    97 Röster 17,5%
  • Dra ner på inköp (kläder, prylar etc)

    270 Röster 48,8%
  • Dra ner på resor, restaurangbesök och andra nöjen

    266 Röster 48,1%
  • Tvätta, diska och liknande på natten, när elen är billig

    145 Röster 26,2%
  • Antal röster
    553
Kommer du att ändra dina vanor den här vintern, eller fortsätta leva som vanligt?
 
Åsa Lund
Köra färre korta turer till affären med bil. Cykla mer och dessutom planera mina inköp efter extrapriser
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Håller på att gå över till timavtal så vi kan diska och tvätta samt ladda hybriden på natten. Jobbar även med att styra över värmepumpen till att köra så mycket på de billigaste timmarna.
Ska se om vi kan sänka temperaturen ytterligare, men vi har det redan lite kallare sedan förra vintern, och hade det inte varmt tidigare.
 
Var är alternativet.
Har alltid gjort de som är smartast, dvs ladda elbilen på natten, diska/tvätta mm på natten, sälja solel mitt på dagen då priset är högst, köra värmepumpen då elpriset ligger under 20öre, elda när elpriset är över 60öre..
Ladda vvb på natten..
 
F
G gbgustaf skrev:
Kommer du att ändra dina vanor den här vintern, eller fortsätta leva som vanligt?
Saknar alternativet "fortsätta leva som vanligt" i omröstningen så jag får avstå för tillfället
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 7 till
  • Laddar…
Jag är orolig för alla som jobbar inom handeln, förutom mataffärer som alltid verkar klara sig i kristider. Här har 50% svarat att de tänker dra ner på sina inköp. Nu är det bara hälften av svenskarna som bor i villa, men även om 25% av befolkningen drar ner på sina inköp så blir det ett hårt slag mot handeln, och säkert också mot restauranger och caféer. Samtidigt så drabbas även de av höjda elpriser. Det blir inte roligt.
 
  • Gilla
Jodenmarck och 1 till
  • Laddar…
harry73
G gbgustaf skrev:
Jag är orolig för alla som jobbar inom handeln, förutom mataffärer som alltid verkar klara sig i kristider.
Men det är precis det vi ska göra (konsumera mindre) för att minska inflation.
Riksbanken kommer att höja räntan tills vi börjar konsumera mindre och spara mer.
Så varför inte redan idag börja med det, då slipper vi kanske fler räntehöjningar
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
Minskad konsumtion är väl också önskvärt om man vill uppnå alla klimatmål som satts upp.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att det finns jättestora vinster med att konsumera mindre, inte minst av miljöskäl. Men när det händer så plötsligt så är jag rädd att många blir drabbade av arbetslöshet.
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
S
harry73 harry73 skrev:
Men det är precis det vi ska göra (konsumera mindre) för att minska inflation.
Riksbanken kommer att höja räntan tills vi börjar konsumera mindre och spara mer.
Så varför inte redan idag börja med det, då slipper vi kanske fler räntehöjningar

Nej, vi ska inte konsumera mindre för att minska inflationen. Det ska bli så dyrt att leva att vi inte har råda att konsumera, vilket kommer minska inflationen.
 
S
G gbgustaf skrev:
Jag tror att det finns jättestora vinster med att konsumera mindre, inte minst av miljöskäl. Men när det händer så plötsligt så är jag rädd att många blir drabbade av arbetslöshet.

Jag ser det som en absolut självklarhet att vi kommer få betydligt högre arbetslöshet. Det är t.o.m målet med inflationskampen.
 
Gör redan i princip alla punkter. Både av ekonomiska skäl och för miljön. Tänker utmana ännu mer i vinter. Tex lite svalare inne än vi egentligen tycker är behagligt. Typ 18 grader.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Började med långkallingar redan i september.

Annars har vi bra elavtal (och elvärme/LLVP) men solidariskt tänkte vi bidra med att elda i kamin och kakelugn ordentligt under morgon och kvällstimmarna för att minska belastningen på nätet när det är som mest kritiskt.

På sommarstället har vi sänkt underhållsvärmen till ett minimum.

Kör bilen mer ekonomiskt vilket gör stor skillnad i bensinförbrukning. Drar typ 50% mer i 120 kmh jmf med 90 kmh.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Kanske går över till timpris.

Men att sluta konsumera kommer jag inte göra. Köper det jag behöver, köper inte det jag inte behöver. Tänker inte strunta i ett inköp bara för att.

Det enda jag lite kanske kan ångra med tanke på hur det blev är väl att ha plockat ut en elbil på leasing. Ja jag hade ångrat mig om jag köpt den kontant med.
 
R Rkarlsson skrev:
Kanske går över till timpris.

Men att sluta konsumera kommer jag inte göra. Köper det jag behöver, köper inte det jag inte behöver. Tänker inte strunta i ett inköp bara för att.

Det enda jag lite kanske kan ångra med tanke på hur det blev är väl att ha plockat ut en elbil på leasing. Ja jag hade ångrat mig om jag köpt den kontant med.
Varför ångrar du elbilen? Har själv 2 elbilar i hushållet och ångrar ingenting.
Det enda som krävs är att göra det du började inlägget med, gå över till timdebitering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.