Vi håller på att bygga en glasveranda till vårt 1880-talshus. För att få rätta känslan vill vi ha englasfönster med fina smäckra spröjsar.

Jag har försökt hitta begagnade, men det är svårt att hitta så pass många som vi behöver. De ska dessutom vara rätt höga: ca 163 cm höga. Verandan kommer att mäta 450x173 cm.

Nu har vi hittat www.snickarglädje.com som tillverkar fönster i gammal stil. Superfina! Vi har dock inte fått något pris ännu... men vi väntar oss en chock.

Är det någon som har fler tips på hur vi kan hitta fina englasfönster?
 
Vi håller också på att bygga en glasveranda till vårt 1850-talshus. Vi har dock valt att ha den uppvärmd för att även kunna sitta där och mysa under årets kallare månader. Vi har beställt våra verandafönster hos Qvesarum www.qvesarum.se och fönsterna kommer med avtagbar innerbåge som plockas bort under sommaren (englas då med smäckra spröjs) och i med dem när det börjar bli kallare. Vi har handlat mycket hos Qvesarum och är väldigt nöjda med kvalitet, service och bra priser.
 
Jag har kikat lite på Qvesarum, men funderar lite på deras material, dvs teak? Använder dom det till fönstrena även när dessa ska målas med täckande färg?

Har du hört om det håller i längden med tanke på att teaken i sig är fet.. Jag får för mig att färgen inte fäster lika bra, men det kanske är helt fel.

Vad kostade era fönster, och vilka mått hade de? Var det specialbeställda mått, eller standardmått?

Stort tack för svar! :)

Vi har fått offerten från Snickarglädje nu och det blev 68.000 kr för 13 fönsterbågar inkl karm, en parfönster-dörr och en enkelt fönsterdörr. (dörrarna är kopplade och fönstren enkel-glas). Allt grundmålat.
 
Delphoria skrev:
Jag har kikat lite på Qvesarum, men funderar lite på deras material, dvs teak? Använder dom det till fönstrena även när dessa ska målas med täckande färg?
Ja. De gör fönstren utomlands, i återvunnen teak.

Delphoria skrev:
Vad kostade era fönster, och vilka mått hade de? Var det specialbeställda mått, eller standardmått?
Alla Qvesarums fönster görs på beställning, i de mått du önskar. Jag har för mig att de tar betalt per m2.

Ring dem och fråga, deras nummer finns på
http://www.qvesarum.se/

/ Fredrik
 
Delphoria skrev:
Jag har kikat lite på Qvesarum, men funderar lite på deras material, dvs teak? Använder dom det till fönstrena även när dessa ska målas med täckande färg?

Har du hört om det håller i längden med tanke på att teaken i sig är fet.. Jag får för mig att färgen inte fäster lika bra, men det kanske är helt fel.
Färgen som de är målade med sitter fast och bra än så länge. Kan ej svara för hur det fungerar under en längre tid. Sedan kan man ju fundera över huruvida dett är byggnadsvårdsmässigt korrekt med attt använda teak i ett gammalt svenskt hus. Men eftersom det är målat tycker i alla fall jag att det spelar mindre roll. För mig är det viktigare att de håller för väder och vind samt att de håller hög kvalitet. Är så fruktansvärt trött på alla nytillverkade som påstår använda sig av norrlandsfur och så håller de ändå inte mer än i 10 år. Ruttna eller murkna bör ju knappast teaken göra i första taget.

Prislista finns på deras hemsida och du kan få dina fönster precis som du vill, enluft, tvåluft, kopplat, avtagbar innerbåge, etc, etc.

Som Tornhill 2 påpekade så ring och prata med dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.