Hej

Finns här någon elektriker som med säkerhet kan tala om ifall det är tillåtet att låta montera ett väggurtag för engelsk stickpropp i ett svenskt hus?

(Varför? Jag har sedan jag bodde i England en del engelska maskinverktyg och kör man mycket så blir reseadaptern varm. Eftersom jag har ett permanent verkstadsutrymme vore det då fint att ha ett eller två engelska uttag där).
 
Du kan väl tillverka en kort förlägningssladd, med svensk stickpropp och engelsk uttag i den andra. Då kan du flytta runt maskinerna hur du vill.
En annan variant, är att ta bort den engelska stickproppen och ersätta den med en svensk på maskinerna!
 
Hej, absolut, det är bra idéer och får man inte ha engelska uttag i ett svenskt hus så får jag gå den vägen.

Ett annat skäl till att frågan kom upp är att jag har Giras väggurtag och kontakter i kåken. Eftersom dessa har glasramar runt standardiserade moduler för uttag kan ett par av dessa moduler bytas till engelsk kontakt för en materialkostnad på någon hundring styck och allt ser fortfarande snyggt ut.

Så, om någon vet svaret på frågan så är jag mycket intresserad.
 
Det har varit uppe tidigare, då gällde frågan danska uttag. Det är tydligen inte tillåtet.
 
Intressant fråga. Jag har själv antingen bytt kontakten på sladden eller kör med en adapter, dock inte någon "klassisk reseadapter" utan mer en specifik schuko till engelsk kontakt, har svårt att tänka mig att den skulle ge några större förluster än vilken schuko kontakt som helst på en förlängningssladd eller dylikt. Med en sådan i vägguttaget blir det ju engelskt :)

Men, för att svara på din fråga :) Eluttag och elkontakter måste vara CE-märkta, och om de är det är de godkända att använda. Så se till att de engelska uttagen du använder är CE-märkta så ska det vara ok.

Ett annat alternativ kan vara att skaffa ett engelskt grenuttag och montera en svensk kontakt på, sedan skruvar du upp grenuttaget på väggen och ansluter sladden i det vanliga uttaget. Jag har faktiskt en sådan lösning också, just bara inte "fast" installerad.
 
hempularen skrev:
Det har varit uppe tidigare, då gällde frågan danska uttag. Det är tydligen inte tillåtet.
Jaha, i så fall hade jag fel i mitt förra inlägg. Men jag har lärt mig att CE-märkta produkter är godkända att använda i sverige. Finns det någon särskild regel som undantar icke-schuko vägguttag? Och kanske fler CE-märkta artiklar då? Vore intressant att få någon länk eller referens på det.

Elsäkerhetsverket skriver följande om CE-märkningen "Tack vare märkningen kan varorna cirkulera fritt på den så kallade inre marknaden i EU."

Det bevisar ju iofs inte att det inte finns något undantag. Men jag lyckas inte hitta någon info om några sådana undantag för eluttag.
 
Redigerat:
Det finns ju vissa hotell i Sverige som har flera uttagstyper. Vet inte om de har dispens eller om det är tillåtet rent allmänt men jag ser inga problem med att sätta dit andra typer av uttag så länge de är avsedda för 240V.
 
thomasx skrev:
Elsäkerhetsverket skriver följande om CE-märkningen "Tack vare märkningen kan varorna cirkulera fritt på den så kallade inre marknaden i EU."
Sälja och installera är ju två helt olika saker. Man får ju inte montera en kofot som dragkrok på bilen till exempel, trots att både bilar och dragkrokar säljs helt lagligt.
 
  • Gilla
Nimajneb och 1 till
  • Laddar…
Kolla på jung.de deras internationella katalog har en drös med olika uttag. Dessa kan din elektriker beställa via gycom.se eller om du hittar på någon e-butik.
 
thomasx skrev:
Jaha, i så fall hade jag fel i mitt förra inlägg. Men jag har lärt mig att CE-märkta produkter är godkända att använda i sverige. Finns det någon särskild regel som undantar icke-schuko vägguttag? Och kanske fler CE-märkta artiklar då? Vore intressant att få någon länk eller referens på det.

Elsäkerhetsverket skriver följande om CE-märkningen "Tack vare märkningen kan varorna cirkulera fritt på den så kallade inre marknaden i EU."

Det bevisar ju iofs inte att det inte finns något undantag. Men jag lyckas inte hitta någon info om några sådana undantag för eluttag.
Jag tror du har rätt i det.

Uttag och stickproppar får inte vara förväxlingsbara. Svenska stickproppar (schuko) passar inte i Engelska uttag och tvärtom. Danska uttag (typ K) är däremot farliga då en svensk jordad stickpropp kan anslutas men får då ingen jordkontakt. Dålig ide danskar!

Men sedan finns ett krav i materielföreskrifterna ELSÄK-FS 2000:1 12 § att uttag och stickproppar i Sverige skall vara utförda enligt givna måttblad. Dessa måttblad finns i svensk standard som jag inte har, så jag vet inte om Engelska uttag finns med där.

Jag läser att experterna på voltimum ändå har tillåtit amerikanska uttag på ett hotell.
 
Nyfniken skrev:
Sälja och installera är ju två helt olika saker. Man får ju inte montera en kofot som dragkrok på bilen till exempel, trots att både bilar och dragkrokar säljs helt lagligt.
Nej, men om vi jämför äpplen med äpplen så är en kofot inte avsedd som dragkrok på bil, ett eluttag för fast montering är däremot avsett att monteras fast för att vara just ett eluttag. En produkt ska givetvis installeras och användas i enlighet med anvisningarna, trodde inte jag behövde nämnda det.
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag tror du har rätt i det.

Uttag och stickproppar får inte vara förväxlingsbara. Svenska stickproppar (schuko) passar inte i Engelska uttag och tvärtom. Danska uttag (typ K) är däremot farliga då en svensk jordad stickpropp kan anslutas men får då ingen jordkontakt. Dålig ide danskar!

Men sedan finns ett krav i materielföreskrifterna ELSÄK-FS 2000:1 12 § att uttag och stickproppar i Sverige skall vara utförda enligt givna måttblad. Dessa måttblad finns i svensk standard som jag inte har, så jag vet inte om Engelska uttag finns med där.

Jag läser att experterna på voltimum ändå har tillåtit amerikanska uttag på ett hotell.
Ja, det kanske är häri begränsningen finns i så fall. Det är ju tillåtet att göra avvikelser från den gemensamma eu-standarden i syfte att öka säkerheten, vill jag minnas.
Amerikanska uttag är "bara" 110volt, och då gäller inte §12, sen kan man ju tycka att det borde finnas någon annan paragraf som gör att man inte kan montera något annat udda uttag på 300V eller så, och det gör det väl antagligen. Man kan ju undra om de amerikanska uttagen var CE-märkta.

Men eftersom de uttag vi har här inte används enbart i sverige borde de finnas inte enbart i svensk standard.
 
Skit samma montera uttaget. Demontera när du flyttar...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag har monterat ett par brittiska vägguttag eftersom jag har lite apparater med brittiska stickproppar.
Vad jag kommit fram till finns inget direkt förbud mot annat än svenska uttag men å andra sidan har nog inte de som konstruerat föreskrifterna tänkt tanken...möjligen kan man invända mot att anläggningen som helhet inte följer en och samma standard, svensk eller brittisk.
Uttagen är synnerligen gedigna, försedda med strömbrytare och märkta 240 V och en jädra massa ampere och den brittiska standarden håller reda på fas och nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.